Alcokey sisaldab väikest huulikut auto võtmepuldis, mis ei lase mootorit käima panna, kui juhi hingeõhus on tunda ülemäärast alkoholi. Kui juht vajutab auto kaugjuhtimispuldil “uksed lahti” nuppu, lülitub sisse ka alkoholisensor ning juht peab puhuma väikesesse huulikusse võtmepuldi otsas. Hingeõhunäidis läheb edasi mööda pisikest sisetoru, kus on nõelapeasuurune alkoholiandur, mis analüüsib näidist ning seejärel süttib võtmepuldil kas roheline või punane tuli. Kui süttib roheline tuli, antakse auto elektroonilise kontrolli seadmele edasi signaal “kõik korras” ja mootori immobilaiser lülitub välja. Kui aga süttib punane tuli, siis mootor ei käivitu.

Näidatakse augustis

Saabi autotootja esindaja Eestis, AS-i Viking Motors turundusjuht Evelyn Tenno märkis, et uue süsteemi puhul on tegu alles kontseptsiooniga, mida Saab kavatseb demonstreerida augustis Rootsis toimuval turvaseminaril.

“Kuna tegu on kontseptsiooniga, siis läheb tavaliselt paar aastat, enne kui toode turule jõuab,” lausus Tenno. Tema sõnul pole Saabi tehas öelnud veel täpset kuupäeva, millal uut süsteemi kasutama hakatakse.

AS-i Info-Auto (Volvo, Ford – toim) turundusjuhi Tiit Lillipuu sõnul on raske spekuleerida, kui hästi uus süsteem turul vastu võetakse. “Üks pool on, kui sellise asja kasutamine tehakse seadusega korralduseks. Kui mitte, siis võib tekkida küsimus, kellele seda vaja on. Kui autod on sellise seadmega varustatud, siis millised autod?” lausus Lillipuu. Lillipuu arvas, et säärase puhumisseade kasutamine oleks mõistlik näiteks rendi- ning ametiautodes. “On ju meil Eestiski teateid sellest, et joobes bussijuhid sõidutavad lapsi kooli,” tõi Lillipuu näite. Samas ei pruugi tema hinnangul erasõidukite juhid uuest tootest nii väga vaimustuda. “Alati on saadaval tavalisi taskualkomeetreid, millega määrata oma sõidukõlblikkust. Kes see ikka nii väga endale politseinikku autosse tahaks,” lisas Lillipuu.

Mugav ja soodne

Alcokey kontseptsioon on mõeldud kui mugav ja soodne võimalus mõõta autojuhi hingeõhus alkoholisisaldust, ilma et oleks vaja autosse paigaldada kalleid seadmeid, teatas Viking Motors läinud nädalal.

Alcokey kontseptsioon hakkab maksma ligikaudu 250 eurot (3900 krooni) või 1/10 autosse paigaldatava süsteemi maksumusest.

Evelyn Tenno sõnul on süsteemi paigaldamine autosse vabatahtlik. Saabi pani Alcokey kontseptsiooni välja arendama mure joobes sõitmise pärast Rootsis ja ka paljudes teistes maades. Uue toote peamise sihtrühmana peab Saab silmas ettevõtted, kellel on rohkearvuline masinapark ning kes tahavad üles näidata sotsiaalset kohusetunnet, omades oma autodes alkoholijoovet jälgivat seadet. Mõnes riigis võib see tulevikus saada isegi kohustuslikuks.

“Tarkvara, mis juhendab mootori immobilaiserit, saab kohaldada vastavalt auto registreeritud riigis juhtidele lubatud alkoholitarbimise piirmäärale,” selgitas Tenno.

Joobes autojuhid põhjustasid eelmisel aastal kõigist Rootsi teedel surmaga lõppenud autoõnnetustest 29 protsenti ja kogu Euroopas 25 protsenti.

Politseiameti pressiesindaja Annela Laaneots märkis, et politsei pooldab vahendeid, mis aitavad kaasa sellele, et joobes juht rooli ei istuks. Tema sõnul on Eestis kõigist inimvigastustega liiklusõnnetusest iga viienda ehk 20 protsenti põhjustanud purjus mootorsõidukijuht. “Kui lisada siia purjus jalgratturite ja mopeedijuhtide põhjustatud inimvigastustega liiklusõnnetused, siis on see näitaja umbes 25 protsenti,” lisas ta.

Alcokey kuuluks võtme juurde

Praegune Alcokey prototüüp on eraldi olev, ligikaudu 10 cm pikk ja 4 cm lai ning kuulub Saab 9-5 kombineeritud võtme ja kaugjuhtimispuldi juurde.

Tootmise edasine arendamine võimaldab kõik kolm seadet ühendada üheks taskusse mahtuvaks võtmeks.

Saabi idee on teha seade edasimüüjate kaudu kättesaadavaks samamoodi nagu auto muu lisavarustus. Praegu hindamisel olevat seadet on arendatud vastukaaluks purjuspäi juhtimise sagenemisele ja mõeldud on see eriti neile firmadele ja riigiasutustele, kellel on suur autopark.

Allikas: Viking Motors