Maanteeameti hinnangul on soodsaim ühendusvariant sild mandri ja Muhumaa vahel üle Viirelaiu, mille ehitamine võib maksta kuni 1,3 miljardit krooni. Kogu projekti maksumust hindas konsultatsioonifirma PriceWaterhouseCoopers (PWC) 1,8 miljardile kroonile, kirjutab Lääne Elu.

Regionaalministri nõuniku Aarne Veedla sõnul saab silla rajamisega alustada kõige varem 2006. aastal. Ehitus kestaks kolm aastat. Regionaalminister Toivo Asmeri väitel on valitsus kindel, et mandri ja Saaremaa vahelise püsiühenduse rajamine tasub end ära.

Veedla sõnul on positiivne, et uus valitsus projekti taas käivitas. "Aga riigieelarves on uuringuteks vaid 0,5 miljonit krooni. Eks valitsus pea reservfondist raha juurde eraldama," ütles ta.

Kõikvõimalikud uuringud - keskkonnamõjude hinnang, mitme variandi võrdlus jms.- peab PWC hinnangul rahastama Eesti riik. Veedla sõnul on uuringuteks võimalik saada ka Euroopa Liidu raha, selle transpordi- ja struktuurifondist ISPA.

Valitsusliit otsustas enne püsiühenduse kavandamist küsida ka Saaremaa elanike arvamust, ehkki on tehtud juba mitu arvamusküsitlust. Uus küsitlus tuleb mais. PWC raporti kohaselt tuleb ülesõit tasuline. Hind ühele autole on keskmiselt 200 krooni aastas. Silla ehitaks ja seda hakkaks kontsessiooni põhjal haldama konkursil valitud firma. Igal aastal peaks riik doteerima ühendust omalt poolt 150 miljoni krooniga.

1996. aastal moodustas Saare maavanem sillakomisjoni, kes hakkas teemaga n-ö hobi korras tegelema. Eelnevate aastate töö oli praegusse seisu jõudmiseks hädavajalik, ütles Saare maavanem Jüri Saar.

Eelmisel nädalal otsustati, et maanteeamet esitab regionaalministrile lähiajal ülevaate sel aastal tehtavate uuringute maksumusest, et saaks hakata taotlema vahendeid nende läbiviimiseks.

Püsiühenduse rajamisel on kaalutud nii silla, tunneli kui nende kombinatsiooni rajamist.

Maanteeameti peadirektor Riho Sõrmus rääkis, et Virtsust Viirelaiuni kulgeva tunneli ligikaudne ehitusmaksumus on umbes 1,1 miljardit krooni, nüüd tuleb teada saada maksumus silla kohta ning siis võrrelda silla ja tunneli ehituslikku maksumust koos ekspluatatsioonikuludega. Siis ilmneb, kumb on majanduslikult parem. Tunneli hooldekulud on tavaliselt suuremad kui sillal, märkis Sõrmus.

Saaremaa püsiühenduse projekti on kavas märtsis tutvustada koalitsiooninõukogus.