Kavas on kaotada erinevus suvise ja talvise piletihinna vahel ja kehtestada läbi aasta üks baashind. Samuti laiendada püsielanike soodustust hulgiostjale.

Uue, kõiki sõidukeid puudutava hinnakirja on ministeerium teinud lootuses, et turistidele läheb ülesõit kallimaks kui saareelanikele. Samal ajal muutub ülesõit kallimaks kõigi autoga reisijate jaoks.

Nullkroonine reisijapilet tagaks ülevedajale, et lähema kümne aasta jooksul pole tõenäoliselt oodata ühtegi konkurenti. Ehkki neid ettevõtjaid, kes tahaksid Hiiumaa ja Saaremaa liinil ülevedusid korraldada, praegu kuskilt ei paista, on kümme aastat siiski piisavalt pikk aeg ja keegi võib sellist soovi avaldada.

Kaotavad ettevõtjad

Majandusministeeriumi lennundus- ja merendusosakonna peaspetsialisti Martin Rakovi sõnul võib aga uus tulija astuda turule iga kell.

“Kuidas tema äriplaan seda ette näeb, on ettevõtja enda ärisaladus. Riigitoetust saab siiski vaid üks vedaja,” lisas ta.

1. augustist kehtima hakkav määrus kolmekordistab nii või teisiti juba reedese ja pühapäevase ülesõidu hinnad veoautodele – peamiselt seepärast, et mandrilt tulijad pikkades järjekordades ei peaks seisma. See on pannud muretsema kohalikud saarte ettevõtjad, keda seovad pikad koostöölepingud ja näiteks toiduainetevedu, mis nõuab parvlaevasõite ka kallimatel reisidel.

Kohalike ettevõtjate toodangut viiakse Hiiumaalt mandrile ja sageli sealt edasi teistesse riikidesse enamasti veoautodega, millel on järelhaagised. Kui praegu kehtiva hinnakirja järgi kulub vedajal pileti ostmiseks 330 krooni ja 1. augustist reedeti ja pühapäeviti 690 krooni, siis kavandatava hinnamuudatuse rakendudes tuleb tasuda 2070 krooni.

Saare maavalitsuse majandusosakonna juhataja asetäitja Olev Tõru sõnul pole nad jõudnud ühist seisukohta veel kujundada. “Oleme avatud kõigile Saaremaa ettevõtjatele, kelle autod üle mere käivad, ning ootame nende arvamusi ja ettepanekuid,” rääkis Tõru.

Uus hinnakiri peaks aga hästi sobima huvireise korraldavatele bussiettevõtetele, sest suveajal mil on palju turiste, muutub pilet soodsamaks.

Kommentaar

Hannes Maasel

Hiiu maavanem

Põhiliselt kaotavad saareelanikud

Hinnamuutus ei suuna Rohuküla-Heltermaa liinil teraviku mitte turistidele, nagu oli kavandatud, vaid hoopis saareelanike ja ettevõtete peale, kes sellest kõige rohkem kaotavad.

Kuigi reisijapilet kaob, tabab hiidlasi reaalne hinnatõus isegi siis, kui autos on viis inimest (sõidukipileti soodushind 175 krooni).

Turisti autos on üldjuhul neli-viis reisijat ja ilmselt on seda ka hiidlase autos, kui ta läheb autoga turismireisile. Samal ajal teeb hiidlane turistina ühe, kõige rohkem kaks sõitu aastas, kõik teised sõidud on seotud tööga, asjaajamistega jne ning siis ei ole autos enam neli-viis, vaid üks-kaks inimest.

Uutel alustel väljatöötatud hinnakirja ei tohiks kehtestada enne 1. jaanuari 2008, tagamaks, et see täidab püstitatud eesmärgi ning arvestab saarte elanike ja ettevõtete huve.