Kui enne detsembrikuud võis ameti­autolt sisend­käibemaksu maha arvata 100 protsenti, siis alates jõulukuust on mahaarvamist piiratud 50 protsendini.

Seadusandja ponnistused viisid aga selleni, et Porsche tehasest tulevad Eestisse luksusmaasturid Cayenne, mida automüüja reklaamib avalikult N 1 kategooria sõidukitena.

Kategooriad N1 ja N1G kuuluvad tarbe­sõidukitele, mistõttu sõiduautode käibemaksumuudatused nende puhul ei kehti. Tarbesõidukid on eelduslikult täielikult ettevõtluses kasutatavad ­autod – kaubikud.

G-klassi Mercedest ei saa kaubikuna

Ärileht helistas muuhulgas Mercedeste ja Range Roverite müüjatele ja päris, kas näiteks G-klassi või mõnda muud kaunist Mercedest saaks sarnaselt Porschega N 1 kategooria masinana. Maksuamet oleks rahul ja legendaarse maasturi omanik oleks veelgi enam rahul. Kõik autoga seonduva saaks täiesti legaalselt kulusse kanda. Mercedese maasturid maksavad sarnaselt Cayennega palju, mistõttu oleks jumet just kallitelt leludelt käibemaksu tagasi küsida.

Mercedeseid siiski N 1-na ei saa. „Luksusmaastur kaubikuna… Päris hea,“ hakkas Mercedese müügimees naerma. Ka Range Roveri ostja ei saa autot otse tehasest kaubikuna kätte. Ikka peaks Eestis ümber ehitama, aga mõlemast salongist öeldi, et maksuametile ei pruugi see võib-olla eriti meeldida.

Seevastu Porschede müüja Auto 100 müügidirektor Ingid Pikver teatas, et Porschet ei ehitata ümber N1 kategooria sõidukiks, vaid see tuleb ostja soovi korral tehasest N1 kategooria sõidukina koos Euroopa Liidu seadustele vastava tüübikinnituse sertifikaadiga. Seega ei peaks probleeme tekkima. Sedasorti kaubikuid on alates eelmise aasta detsembri algusest müüdud juba kümmekond.

Peugeot 208-st sai kaubik

Samas ei ole Cayenne ainus auto Eesti turul, mida N 1 kategooria sõidukina müüakse. Kaubikuna on võimalik osta ka väikest Peugeot 208. Väikeseks linnaautoks sobivast masinast on Subarusid ja Peugeot`sid müüva Mariine Auto veebiküljel saanud täiesti legaalselt N 1 kategooria isend. Mariine Auto pakub Peugeot' sõiduautosid kaubikutena, ent Subaru brändi alt mitte.

Maanteeameti esindaja Jürgo Vahtra ütles Ärilehele, et esmaregistreeritavate uute kaubikute markidest esineb kõige rohkem Citroen, Ford, Peugeot, Renault sõidukeid.

„Tehasetoodetud, vaheseinaga ja N1 kategooria sõiduki EÜ tüübikinnitust omava kaubiku peab iga liikmesriik registreerima. See tuleneb Euroopa Liidu seadustest. Probleeme tekitab, et 2012. aasta detsembris muutusid kaubikute nõuded karmimaks. Enne mainitud tähtaega tootmises ja EÜ tüübikinnituse saanud sõiduki mudeleid saab aga praeguse ajani toota ja müüa. 2013. aasta algusest tootmisse tulnud uued sõidukite tüübid vastavad uutele nõuetele. Samade uute nõuete alusel vormistatakse sõiduautode kaubikuteks ümberehitusi,“ lisas Vahtra.