AS Tallinna Sadam tasub vastavalt ettevõtte nõukogu otsusele jäämurdelepingust 35 protsenti, kolm kütusetransiidifirmat — Pakterminal, E.O.S ja Eurodek — võtsid enesele vabatahtlikult kohustuse katta ülejäänud osa, sest see on nende jaoks ainus võimalus kindlustada oma firmade häireteta tegevus, kirjutab Postimees.

“Kahjuks seisab selle tõsise probleemi lahendamine valitsuse võimuvaakumi taga,” märkis Pakterminali nõukogu esimees Aadu Luukas. Jäälõhkumistööde peatumine tooks ettevõtete hinnangul koheselt kaasa 20 miljoni krooni suuruse käibe kaotuse päevas, kusjuures pikemas perspektiivis on kahjude kogusummat võimatu prognoosida.

ASi Tallinna Sadam turundusdirektori Erik Sakkovi sõnul rahastavad kütusefirmad jäämurdjat läbi sadama kaubatasude, mille arvelt lisatakse igale nende firmade poolt käideldavale kaubatonnile lisatasu. Kui palju jäämurdele ühe tonni kauba kohta kulub, on Sakkovi sõnul konfidentsiaalne informatsioon.

Sakkovi sõnul loodab sadam, et riik täidab siiski oma kohustuse jäämurdmisega tegeleda ning hüvitab veel sel aastal jäämurdmisele kulunud summa.

Teised firmad saavad Tor Vikingit kasutada vaid kokkuleppel lepingu alaliste finantseerijatega. Veeteede ameti senine rendileping jäämurdja Tor Viking omanikfirmaga kehtib kuni 5. aprillini, kuid nimetatud päevaks pidanuks jäämurdja jõudma juba tagasi oma baassadamasse.

Jäästaabi teisipäevasel istungil esinesid jääprognoosiga Eesti Hüdroloogia ja Meteoroloogia Instituudi (EMHI) spetsialistid. Kõik ennustused näitavad, et põhjaranniku sadamatele soodsaid tuuli pole oodata enne aprilli teist poolt. Kuni selle ajani puhuvad tugevad tuuled loodest, läänest, edelast ja põhjast, ajades Soome lahel ringi purjetava rüsijää Eesti kalda alla ja lahtedesse kokku. Loota pole ka tunduvat ilma soojenemist, mis jää sulataks.

Jäästaap võttis vastu otsuse paluda riigilt jäämurdetöödele lisaks Tarmole ka teist laeva ehk pikendada lepingut Tor Vikingiga.