“Jah, aegruumis võib see nii olla, kuid otsust ei avalikustata enne, kui paigas on kogu juhatus,” ütles majandusminister Meelis Atonen. Tallinna Sadama nõukogu esimees Eero Tohver loodab, et juba märtsi lõpuks on otsustatud, kes kuuluvad Tallinna Sadama uude juhatusse. “Asjad lähevad suhteliselt hästi,” kommenteeris konkurssi Tohver. “On positiivseid üllatusi, on inimesi, keda poleks oodanud, et nad konkureerivad.”

Osa varjus

Eri allikad kinnitavad, et üheks väljavalituks võib osutuda Mart Tooming, kuid räägitakse ka avalikkuse eest veel varjus olevatest kandidaatidest nagu Raivo Vare, Kuldar Leis, Andrus Kuusmann ja Eerik Laidvee. Andrus Kuusmann kinnitas, et ta tõepoolest kandideerib ning loodab, et üsna varsti ta ka läbirääkimistele kutsutakse. Raivo Vare ütles aga lihtsalt, et “mul ei ole uudiseid”.

Juhatuse liikmeks võib saada Kuldar Leis, endine Ösel Foodsi juhatuse esimees, kelle taustajõuks peetakse samas firmas olnud Olari Taali. Eile oli Leis Kanaaridel ja vastas telefonis, et tema ei kandideeri, ehkki mitme eksperdi hinnangul on ta üks kindlamaid kandidaate. Ka Raivo Vare positsioone hinnatakse kõrgelt, kuid ühe allika sõnul on ta “liiga tugev, kes on välja öelnud seisukoha, et kui ta valitakse juhatuse esimeheks, siis soovib ta ise oma meeskonna komplekteerida”. Selline positsioon aga ei meeldi väga tänasele nõu-kogule.

Esmalt juhatuse esimees

“Meie eesmärk on paika panna eelkõige juhatuse esimees,” kinnitas nõukogu liige Jüri Saar. “Ja seejärel kaasata ta juba ka teiste juhatuse liikmete valimisele.”

Nõukogu on vestelnud ka tänaste juhatuse liikmete Riho Rasmanni, Tõnis Segerkrantzi ja Allan Kiiliga.

Sadama nõukogu ootab uuelt juhtkonnalt Tohveri sõnul kasumi suurendamist, ärioperatsioonide selgust, tegevuse läbipaistvust. Tohver oli ka nõus, et selliseid eesmärke seab endale iga äriettevõte. Konkreetsemaid näitajaid nagu rentaabluse kasv või varade tootluse kasv ei osanud Tohver mainida. Ka Jüri Saar ei olnud valmis sellele küsimusele vastama.

Paljud operaatorid aga kardavad, et uus juhtkond tõstab nõukogu survel hüppeliselt sadamamaksu, mis võib kaugemas perspektiivis halvata terve transiidikoridori töö. Tänaste plaanide kohaselt räägitakse nõukogu liikmete hulgas võimalikust sadamatasude tõusust naftaveol 50% ja teiste kaupade puhul 5%. Täna on Tallinna Sadama rentaablus 50% juures, kus käesoleval aastal loodetakse ligikaudu miljardi krooni suuruse käibe juures saada 500 miljonit krooni kasumit. Varade tootlus on 10% piires. “Kaks miljardit kasumit kahe aasta jooksul on võimalik teha,” ütles Tohver.

“Kuid tähtis on ka, mis saab edasi,” lisas ta. Saar aga viitas operaatorite suurele kasumile, mis ei ole “proportsioonis Tallinna Sadama kasumiga”. “Tuleb kasumlikkust tõsta,” kinnitas Saar. “Nõukogus on olnud juttu, et enamik teenitavast rahast ei läheks operaatorite tasku. Samas ei oleks ilmselt võimalik sadamatasusid kohe kahekordseks tõsta, sest me peame jälgima ka konkurentsisituatsiooni Läänemerel.”

Ka minister Atonen kinnitas, et kasumlikkus võiks olla parem, kuid mitte iga hinnaga. Tallinna Sadam ei või Läänemerel ka konkurentsist välja langeda. “Me ei saa olla heategevusasutus, eks operaatoritelt tasu ei võta ja laseme neil kogu raha tasku panna,” ütles Atonen.