AS Tallina Sadam kavatseb tänavu enam kui 608 miljoni krooni eest ehitada uusi kaisid ja terminale ning remontida vanu sadamahooneid.

AS Tallinna Sadamale kuuluvad Muuga sadam, Vanasadam, Paldiski Lõunasadam ning Paljassaare sadam. Kõige rohkem, ligi 350 miljonit krooni paigutatakse Muuga sadamasse, kuhu suurima tööna ehitatakse 160 miljonit krooni maksev konteinerterminal. Terminal peaks tööle hakkama järgmise aasta alguses ja ettevõte loodab sinna pandud raha tasa teenida 30 aastaga.

Paldiski Lõunasadama suurim tänavune uuendus on kahe kai rekonstrueerimine ja süvendamine 71 miljoni krooni eest. Kokku paigutatakse sadamasse käesoleval aastal 110,5 miljonit. Enamasti reisilaevu teenindava Vanasadama hoonete remondiks on tänavu kavandatud ligi 90 miljonit krooni. Paljassaare sadamasse paigutatakse kõige vähem raha, 14,5 miljonit.

Kõigi sadamate uuendamiseks on Tallinna Sadam raha kokku hoidnud oma kasumist, pangalaenu ei ole kavas võtta. Vajadusel on võimalik mõnda praegust laenu refinantseerida, selgitas AS Tallinna Sadama turundusdivisjoni direktor Erik Sakkov.

Muuga sadama ühe suurema kliendi, transiidifirma AS Pakterminali juhatuse esimees Raivo Vare ütles, et naftavedajatele tuleb kõige rohkem kasuks plaanitud raudtee otseühendus sadamakaide ja suure raudtee vahel. Otseühendus tähendab seda, et rongid võivad edaspidi otse suurelt raudteelt sadamakaile sõita.

"Praegu käivad kõik naftarongid läbi Muuga raudteejaama, selle vältimine annaks vedajatele tohutu ajalise võidu," ütles Vare.

"Konteinerterminali ehitamine on samuti väga tervitatav, siiani oli see ala Muuga sadamas liiga nõrgalt esindatud," lisas ta.

Sadamate uuendamise ja laiendamise abil loodetakse Tallinna Sadama kasumit käesoleval aastal suurendada umbes neljandiku võrra, 280 miljonilt kroonilt 404,9 miljoni kroonini. Järgneval neljal aastal kavatseb Tallinna Sadam investeerida veel 1,65 miljardit krooni, 2004. aastaks prognoositaks sadamatele juba 511 miljoni kroonist kasumit.

Miljarditehase ehitus algab maikuus

USA metallifirma Ruma alustab Tallinna Sadama juhatuse esimehe Riho Rasmanni sõnul juba selle aasta mais Muuga sadamasse umbes 4,8 miljardit krooni maksva metallitehase rajamist.

Tulevane Muuga metallitehas maksab seega umbes veerandi Eesti riigi tänavusest eelarvest.

Ruma hakkab Venemaalt sisseveetud metalli Muugal töötlema ning välismaale edasi müüma.

Aastas peaks tehas suutma töödelda umbes 3,2 miljonit tonni metalli.

Metallitehase ehitus on planeeritud etappidena, esimeses järgus tehakse valmis umbes 2,4 miljardit krooni maksev osa kogu kompleksist.

Lõplikult peaks tehas valmima 2002. aasta lõpuks.

Kristjan Jõevere