Kütuseärimees kavandab Bekkerit Tallinna teiseks reisisadamaks

KRISTJAN OTSMANN

N-Terminaali nõukogu esimees Endel Siff pakkus Orenburgneftile võimalust vedada naftasaadusi läände Viimsis asuva Miiduranna sadama, mitte Koplis asuva Bekkeri sadama kaudu.

"Kui Orenburgneft on huvitatud transiidist, siis Viimsi on neile väga atraktiivne koht," ütles Siff.

Siff tegi Orenburgneftile ettepaneku vedada naftasaadusi Miiduranna sadamas tegutseva N-Terminaali osalusega firma Milstrand vahendusel ning osalust Milstrandis. Ettepanekute täpsemat sisu Siff ei avalikusta.

Siff põhjendas ettepanekute tegemist sellega, et sadamat haldava firma Balti Baasi tuumikaktsionäri Hoisti Kraana aktsiate ebaseaduslik ülevõtmine Bekkeri sadama uue juhtkonna poolt pärsib sadama tööd. Erinevatel hinnangutel kestavad Bekkeri sadama omandivaidlused kohtus pool kuni kaks aastat ning selle aja jooksul on naftaterminaali ehitamine takistatud.

Samuti tekitab naftaterminaali rajamine Bekkeri sadamasse tehnilisi probleeme, ütles Siff. "Hakata Bekkeris naftalaadimise estakaadi muuli peale rajama on väga ohtlik. Piisab sellest, kui lained pesevad puhtaks ühe tsisterni. Sel juhul kujutan ette, et vennad pannakse kinni nagu niuhti," rääkis ta. Terminaalioperaatorid saavad töötada kuni esimese õlireostuseni, lisas Siff.

Siff ütles, et juhul kui N-Terminaal võidab kohtuprotsessi, peab Orenburgneft aktsiad tagastama endisele Bekkeri sadama omanikule ning tasuma suuri kahjutasusid.

Eilseks ei olnud Siff Orenburgneftilt ettepanekutele veel vastust saanud. Orenburgnefti Eesti esindajalt Allan Sepalt Eesti Päevalehel eile kommentaari saada ei õnnestunud.

Orenburgneftilt Bekkeri sadama aktsiad ostnud AS Diopsiidi emafirma Eriõli juhatuse liikme Priit Piilmanni sõnul Orenburgnefti naftaterminaali Miiduranda viimine Bekkerisse tehtud kahe miljoni dollarilist (28 miljoni kroonist) investeeringut ohtu ei sea. "Küll võib Tallinna linn investeeringu võrra vaesemaks jääda," ütles ta.

Bekkeri sadama juhataja Rein Pinn ei pea tõenäoliseks võimalust, et Orenburgneft hakkab naftasaadusi Miiduranna kaudu vedama. "Kaldun arvama, et juhul kui Bekkeri sadamaga untsu läheb, lahkub Orenburgneft Eestist," ütles ta. Võimalus, et Orenburgneft läheb Miiduranda, on 15 protsenti, lisas Pinn.

Noor naftasadam Viimsis

Siffi sõnul on Miidurannas kõik vajalik Orenburgnefti naftasaaduste vedamiseks olemas. "Seal on hiigelsuur territoorium ning kai ja raudtee," ütles ta. Miiduranna sadama kaudu naftasaadusi vedades ei läbi naftarongid mitte Tallinna kesklinna, vaid Mähet ja Meriväljat.

"Kui me suudame naftat vedada nii, nagu Euroopa normatiivaktid seda ette näevad, siis miks me peaksime Orenburgnefti sajad tuhanded tonnid kinkima põhjapoole Soome lahte, Ventspilsi või Klaipedasse," ütles Milstrandi peadirektor Enn Vann.

Milstrandi naftaterminaal töötab alates aprillist ning tänavu on sadamat läbinud üle 200 000 tonni Samara piirkonnast pärit diislikütust, ütles Vann. Miiduranna sadam suudab vastu võtta 15 000-20 000-tonniseid tankereid.

Bekker reisisadamaks

N-Terminaali koostatud Bekkeri sadama arengukavas soovib firma luua Bekkeri sadamasse Tallinna teise reisisadama. Siffi sõnul nõuaks reisisadama väljaehitamine kahe aasta jooksul 300 miljonit krooni.

"Meil on olnud kontakte kõigi suuremate reisiliinioperaatoritega," väitis Siff. Bekkeri sadamast huvitatud reisiliinide operaatoreid Siff ei avalikusta.

Eesti suurima reisiliinide operaatori Hansatee juhatuse esimees Enn Pant ütles, et tema ei ole pidanud läbirääkimisi tulevase Bekkeri reisisadama kasutamise üle. "Minu arust on Tallinna sadamas piisavalt ruumi," lisas ta.

Siffi hinnangul on nii Tallinna kui ka Muuga sadam praegu reisilaevadega üle koormatud.

Tallinna Sadama tehnikadirektor Aare Kitsing ütles, et Tallinna teise reisisadama loomine oleks mõttekas ainult juhul, kui praegune sadam jääb kitsaks. Järgmisel aastal alustab sadam kahe kaubakai ümberehitamist reisikaideks, et kesklinna sadam saaks vastu võtta ka suuri reisilaevu, mis praegu saabuvad Muuga sadamasse. Meil on veel 11 kaid, kuhu reisisadamat laiendada, lisas Kitsing.