Komisjon on otsustanud vaidlustuse menetlusse võtta, selgus riigihangete registrist.

Tallinna linnale kuuluv Tallina Linnatranspordi AS soovib mullu novembris käivitatud hankega osta selle aasta jooksul 40 linnaliini bussi. Hankel osalemiseks pidi pakkuja viimase kolme lõppenud majandusaasta netokäive olema olnud vähemalt 50 miljonit eurot igal aastal ja busside müügi käive vähemalt 30 miljonit igal aastal.

Silberauto ja Evobusi vaidustus koosneb kahest osast, millest esimeses on ettevõtted vaidlustanud hanke hindamiskriteeriume, ütles Silberauto juriidilise osakonna juhataja Juhan Raudam BNS-ile.

"Hankedokumendis sätestatud hindamiskriteeriumid koosnevad osaliselt subjektiivsetest kriteeriumitest nagu pakkuja võimekus ja pakkumise sobilikkus," selgitas Raudam. Riigihangete seadusest johtuvalt tuleks tema sõnul pakkumisi hinnata objektiivselt, hindamine peaks olema läbipaistev ja kontrollitav. Ausa konkurentsi ja võrdsete võimaluste tagamiseks tuleb vaidlustada mitteobjektiivne hindamiskriteerium kui selline, ütles Raudam.

Vaidlustuse teises osas vaidlustavad ettevõtted praktilise või funktsionaalse vajaduseta tehnilisi tingimusi, mis ahendavad pakkujate hinnangul pakutavate toodete valikut. Selliste hulka kuulub Raudami sõnul näiteks nõue, et kolmeukselistel madalapõhjalistel bussidel peab olema tagumise ukse juures kaks või kolm astet, nii et bussid ei tohi olla ühtlaselt madala põhjaga.

"Eelnevalt pöördusime hankija poole palvega, et ta põhjendaks, milleks on selliste tingimuste täitmine vajalik ning kas on võimalik pakkuda ka samaväärseid (või paremaid) alternatiive," ütles Raudam. "Sisulist vastust oma küsimusele me ei saanud."

Sama hanke vaidlustas möödunud kuul ka Valgevene Minski autotehase toodangu müüja MAZ Eesti OÜ. Valgevene autotehase Eesti müügiesindaja MAZ Eesti OÜ juhatuse liige Heikki Tälli ütles toona BNS-ile, et vaidlustamise põhjuseks oli hankes osalejate piiramine ettevõtetega, kes asuvad Euroopa Liidus või Euroopa Majanduspiirkonna lepinguriigis.

Tallinna Linnatranspordi AS-i välja kuulutatud 40 uue bussi ostmise riigihankele laekunud taotluste läbivaatamise järel esitas ettevõtte riigihankekomisjon möödunud nädalal ettepaneku pakkumiste esitamiseks viiele pakkujale.

Nendeks pakkujateks olid MAN Truck Bus AG, EvoBus GmbH ja AS Silberauto, Scania CV AB, Iveco Czech Republic, a.s. ja Iveco France ning Volvo Bus Corporation, ütles ettevõtte avalike suhete juht Sirje Roht BNS-ile.

Jaanuaris vaidlustas MAZ Eesti OÜ hanke Tallinna halduskohtus, kuid 4. veebruari otsusega jättis kohus vaidlustuse täielikult rahuldamata. Kohtuotsuse peale on õigus esitada apellatsioonkaebus kümne päeva jooksul.

Uute busside ostmist kavatseb Tallinna Linnatranspordi AS finantseerida kapitalirendi korras, mille osas on samuti riigihange välja kuulutatud.