Hansa Bussiliinide liinitöö osakonna juhataja Kalju Heinleht pöördus MKM-i poole tühistada rahvusvahelise bussiliini Viljandi-Valmiera liiniluba "seoses tekkinud uue turusituatsiooniga alates 1. juuli 2018".

Kirjas möönab ta, et prognoositav sõitjate arv sel liinil langeb alla kriitilise piiri kui Viljandi maakonnas jõustub tasuta bussisõit - siis ei sõida selle liiniga Eesti-sisesed reisijad. Ka talvisele madalseisule ei ole järgnenud loodetud tõusu. "Liini käigushoidmine ei ole majanduslikult kasulik ja iga väljumisega suureneb tekkiv miinus," kirjutab Heinleht.

Kuigi maakondlik tasuta ühistransport peaks käivituma maakonnaliinidel juba vähem kui kahe nädala pärast, pole ikka veel päris täpselt teada, kuidas kõik toimuma hakkab. Praeguseks on otsustanud 11 maakonda hakata alates 1. juulist tasuta ühistransporti pakkuma. Nendeks on Põlvamaa, Võrumaa, Valgamaa, Hiiumaa, Saaremaa, Läänemaa, Tartumaa, Jõgevamaa, Järvamaa, Ida-Virumaa ja Viljandimaa.

Ministeerium: liiniveo lõpetamise süüdlaseks ei saa pidada tasuta ühistransporti

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete juht Rasmus Ruuda ütles, et ministeerium on tõesti saanud AS Hansa Bussiliinide taotluse Viljandi ja Valmiera vahelise bussiliini sulgemiseks. "On tervitatav, et bussivedajad avavad uusi bussiliine lootuses, et need ka reisijate poolt aktiivset kasutust leiavad. Samas on kahju, et reisijad ei ole antud liini sedavõrd omaks võtnud, et selle käigus hoidmine oleks majanduslikult tasuv," ütles ta.

Samas ei tasu Ruuda sõnul liiniveo lõpetamise süüdlaseks pidada tasuta ühistransporti. "Liinivõrgus toimuvad muudatused, sealhulgas liinide sulgemine on tavapärane protsess, mis on toimunud nii enne tasuta ühistranspordi tulekut ning toimub ka edaspidi," lisas ta.

"Tasuta ühistransport avaldab kommertsliinidele negatiivset mõju üksnes juhul, kui liinid on reisija jaoks asendatavad. Antud liini osas paralleelselt ajaliselt lähestikku olevat avalikku liini käigus ei ole. Lisaks enne liini sulgemist on alati võimalus ning soovitus pöörduda kohaliku ühistranspordi korraldaja, antud juhul Viljandimaa ühistranspordikeskuse poole, et kattuvatel aegadel väljuvate liinide aegu muuta. Nii on võimalik vähendada avalike liinide mõju kommertsliiklusele ning parandada ka teenuse kättesaadavust reisijate jaoks," ütles Ruuda.