Kaubamärk Vana Tallinn kuulub Livikole 1996. aasta märtsist. Tänavu veebruaris esitas Georg Missing patendi-ametile taotluse Vanalinna Likööri kaubamärgi registreerimiseks.

Liiwi Heliisi toodetud jook müüb hästi, sest selle kasuks räägib ka hinnavahe. Ararati poes maksis Vana Tallinn eile 86 krooni, pudeli Vanalinna Palsami (likööri nimes pole) sai kätte 72 krooniga.

Et tuntud kaubamärgist veel viimast võtta, esitas Janek Kalvi tänavu jaanuaris patendiametile taotluse kaubamärgi Vanake registreerimiseks. Ikka alkohoolsete jookide tootmiseks.

Kui tahta Vana Tallinna või Viru Valge kaubamärki registreerida klaasvilla või teksapükste tootmiseks, siis ei tohiks patendiamet takistusi teha. Peaasi, et ostja ei saaks eksitatud ega arvaks, et teksad tulevad nagu viin Livikost.

6000 taotlust aastas

Täna on veel vara öelda, kas Missing ja Kalvi saavad kaubamärkide omanikeks. Registreerimiseks kulub umbes poolteist aastat.

Viimase nelja aastaga on kaubamärgi taotluste arv Eestis kahekordistunud. “Nende hulk kasvab stabiilselt, aga põhiliselt välisfirmade arvelt,” ütleb patendiameti kaubamärgiosakonna asejuhataja Ingrid Matsina.

Tänavu esitatud 6000 taotlusest vaid kümnendik on Eesti firmadelt. Ega Eestis palju toodeta. Kaubamärke taotlevad meelelahutus- ja reklaamifirmad.

Äsja taas uksed avanud öö-klubi Dekoltee sai koos uue kujundusega ka uue nime Club Decolte. Viimase nimekuju registreerimiseks ei ole ööklubi uued omanikud taotlust esitanud. “Dekoltee kaubamärk kuulub neile ning sellest piisab,” ütleb Matsina.

E-riik

“Väga eripärase nimega toote puhul on oht, et konkurendid näppavad selle ära,” ütleb Remedia kommertsdirektor Sirje Potisepp. Üldnimesid “viin” või “vodka” kaubamärgina registreerida ei saa. Tuleb leppida “monopoli” või “kristalliga”. Remedia napsas konkurentide nina eest sellised rahvapärased nimed nagu Poolik ja Asunik.

Oluline on trendi tunda ja pikalt ette mõelda. Nii esitas Hansapank juba 1997. aasta septembris taotluse kaubamärkide e-pank, e-bank, e-raha ja e-cash registreerimiseks ning täna kuuluvad need pangale. Veebruaris andis osaühing Deepak Grupp taotluse märgile e-firma ja augustis osaühing Proovija taotluse kaubamärgile e-aadress. Oktoobris taotles osaühing Essen RFK omakorda õigust kaubamärgile E-pood.

E-riigi vastu ei ole keegi veel huvi tundnud.

Internetiportaalis Delfi tuntuks saanud kommentaariveerg comment@ liikus koos Hans H. Luigega Megasse. 24 novembril esitas Delfi patendiametile taotluse kaubamärgi comments@delfi registreerimiseks.

Leivad-saiad

“Kaubamärkide üle on olnud vaidlusi veel üsna hiljuti,” ütleb Leiburi turundusdirektor Heiki Põhi.

Tema sõnul on Leivaliidu liikmed kokku leppinud, et konkurendi kaubamärgiga turule ei tulda. Leibur registreerib osa tooteid kaubamärgina juba enne turule toomist, osa aga alles siis, kui kaup edukaks osutub. “Kaubamärk läheb maksma umbes 10 000 krooni ja iga suvalise toote peale pole mõtet sellist raha kulutada. Taotlemine ise võtab poolteist aastat. Mõni toode ei elagi nii kaua. Taotluse 10-vilja-rösti registreerimiseks esitasime poolteist aastat tagasi, aga 10-vilja-kuklile ei näe me nii suurt müügiedu, et seda registreerida tasuks.”

Erki Nool kui kaubamärk

12. oktoobril esitas Erki Nool patendiametile taotluse kaubamärgi Erki Nool registreerimiseks. Nool taotleb kaubamärgiõigusi seitsmes klassis 42st.

Klass 16: paber, papp ja nendest valmistatud tooted, trükised, s.h. ajalehed, ajakirjad, raamatud, broðüürid, voldikud, teatmikud, kataloogid, posterid, postkaardid, fotod, kirjatarbed, kantseleitarbed, õppematerjalid ja plastist pakkematerjal.

Klass 25: rõivad, jalatsid ja peakatted.

Klass 29: liha, kala, linnuliha ja ulukiliha ning nendest valmistatud tooted; konservitud, kuivatatud ja keedetud puuvili ja köögivili; tarretised, keedised, puuviljakompotid; munad, piim ja piimasaadused; toiduõlid ja toidurasvad.

Klass 30: kohv, tee, kakao, suhkur, riis, tapiokk, saago, kohvi aseained; jahu ja muud teraviljasaadused; leib, sai, kondiitritooted ja maiustused; jäätis, mesi, siirup; pärm, küpsetuspulbrid; sool, sinep; äädikas, vürtsikastmed; vürtsid; jää.

Klass 32 õlu; mineraal- ja gaseervesi ning muud alkoholivabad joogid; puuviljajoogid ja puuviljamahlad; siirupid ja teised joogivalmistusained.

Klass 41 haridus; väljaõpe, meelelahutus; spordi- ja kultuurialane tegevus.

Ühe klassi eest peab välja käima 2800 krooni, iga järgnev maksab 1000 krooni lisaks. Noole puhul teeb see kokku 8800 krooni.

Kui Nool saab kaubamärgi omanikuks ega hakka seejärel viie aasta jooksul omanimelist kompotti tootma või õlut villima, võib mõni tootja esitada nõudmise talt sellealane kaubamärgiõigus ära võtta. Samas võib juba täna Noole nime alla toota kaupa, mis kuulub klassidesse, mille õigustele Nool ei pretendeeri, näiteks klass 34: tubakas, sigaretid, sigarid, sigarillod ja tikud.

Anti Naulainen