“Reedel sildub suur laev siin prooviks,” teatab Paldiski Lõunasadama direktor Valdo Heinla sadamakail. “Lähipäevil hakkame ajutist reisiterminali ehitama, et rahvas ei peaks enam piltlikult öeldes vihmas ligunema. Jõuluks peab kõik valmis olema.”

Esimese regulaarreisi Rootsi Kappelskäri teeb Hansatee Grupi laev Baltic Kristina 26. detsembri hommikul. Sadakond kilomeetrit läbib mootorlaev üheksa tunniga, tagasisõitu alustab samal õhtul.

Uuele liinile on tänaseks tehtud juba esimesed broneeringud. Kahe sadama vahet jääb sõitma ka mootorlaev Kapella, mis tegi esimese reisi Paldiskist Rootsi kolm aastat tagasi. Kuid Kapellal on vaid poolsada reisijakohta, millest enamiku saavad endale kaubaautojuhid.

Bussi- ja autoreisijate laev

“Paldiskist minevad laevad on mõeldud ennekõike busside ja autodega reisijatele,”

räägib Hansatee Grupi turundusjuht Viljar Jaamu. “Paldiskisse tulevad nad enda rattail ja mingit liinibussi me selleks käima ei pane. Kappelskäris pole samuti busse ootamas, et inimesi näiteks Stockholmi vedada.”

Samas möönab Jaamu, et mõned bussifirmad on huvitatud Tallinna sadama A-terminali ja Paldiski vahelise liini avamisest.

“Siis saavad Rootsi sõita ka üksikreisijad,” sõnab ta. Liinibussi käikupanek sõltub ennekõike siiski huvist uue liini vastu ja reisijate arvust.

Paldiski Lõunasadam tuleb Baltic Kristina tarvis põhjalikumalt ümber ehitada. Praegu käib projekteerimine. Tuleval kevadel kuulutatakse võistlus ehitaja leidmiseks.

Vaja on kaid ja reisiterminali

Ehituse rahastab Paldiski Lõunasadama emafirma Tallinna Sadam.

Suvi kulub ehitusele, terminal ja korralik kai peaksid valmima hiljemalt sügiseks. Kokku läheb ehitus maksma 100 miljonit krooni, mis on võrdne Lõunasadama aastaeelarvega.

“Ehitusse paneme väga palju sisse, kuid eks midagi tuleb tulevikus tagasi ka,” loodab direktor Heinla.

Praegu peatub reisilaev Kapella sadamamuuli tipus 1. kai ääres. Algul hakkab seal otsi andma ka Baltic Kristina. Kuid kõrvalkai ääres ei saa reisilaeva saabudes hästi kaupa laadida. Seepärast ehitatakse uus üheksameetrise süvisega ro-ro-kai ja terminal sadama keskele, praegusele tühermaale. Sinnasamma saavad ruumid ka piirivalve ja tolliteenistus.

Reisijad lähevad laevale või saabuvad sadamasse galeriid mööda, selle alt sõidavad aga autod kaubakaidele.

“Kes on käinud Tallinna sadamas, kujutab kõike endale hästi ette,” avab Viljar Jaamu reisijate ees tulevikupildi. “Kappelskäris on kõik juba olemas, ka Paldiskil on aeg korralik terminal ehitada.”

Praegune 1. kai jääb tuleva aasta sügisest ainult kütuselaevadele.

Allar Viivik