Läinud nädalal selgus, et 95oktaanilise bensiini 15 proovist vastas nõuetele ainult Lukoili tanklast võetu, kuid normile vastavat diislikütust Tallinna tanklatest ei leitudki. Hävitavate tulemustega kütusetesti tegi Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Liit (AMTEL). Kütuse-proove analüüsiti sõltumatus Belgia laboris, kuna kõik Eesti kütuselaborid pole väidetavalt usaldusväärsed - tanklate esitatud kvaliteedisertifikaatidele kirjutatud numbrid ei kattunud analüüsitulemustega.

Majandusminister Mihkel Pärnoja kutsus esmaspäeva pärastlõunal kokku tarbijakaitseameti, energiaturuinspektsiooni ja akrediteerimiskeskuse juhid. Üle kahe tunni kestnud nõupidamisel otsustati, et senisest agaramalt peab hakkama kontrollima bensiini ja diislikütuse hulgimüüjaid, sest just sealt satub automootoreid rikkuv ja keskkonda saastav kütus tanklatesse.

Kütuste Ümarlaua juhatuse esimees Aleksander Johanson ütles aga Äripäev Online`ile, et Eestis on seadusega lubatud mootorikütuseid kohapeal kokku segada ning kerget kütteõli diislikütuse pähe müüa. Seega pole pelgast kontrollimisest tulevikuski kasu, vaid esmalt peab kütusemüüjatele megakasumeid ja vangerdusvõimalusi pakkuvad seadused ümber tegema.

“Tarbija ees vastutab aga ikkagi tankla. Korduvate rikkumiste puhul võetakse kas või tervelt tanklaketilt turuluba,” kinnitas majandusministri nõunik Maria Alajõe SL Õhtulehele.

Alajõe nentis, et mootorikütuse kontrollreide on edaspidi vaja teha ilmselt rohkem ning kütusemüüjatele üllatuslikumalt. Kuigi tarbijakaitsjatele ja energiaturuinspektsioonile on ette heidetud abitut käitumist lokkaval solkkütuseturul, polnud majandusministril kütuseturu kontrollijatele suuri etteheiteid, vahendas nõunik Alajõe.

AMTEL ja Kütuste Ümarlaud saadavad sel nädalal ka peaminister Mart Laarile pöördumise, paludes jõulist sekkumist kütuseturu korraldamiseks. Samuti on AMTELi liikmed lubanud, et kütuseanalüüse võetakse ka edaspidi ning hoitakse niiviisi bensiini ja diislikütuse kvaliteedil omaalgatuslikult silma peal.

Elmar Ots