Soome mootorikütus on parem kui Eestis

 (86)
Tankimine
Foto: DELFI

Eestis ja Soomes müüdava mootorikütuse kvaliteet on tunduvalt erinev, kuna Eestis müüdav kütus sisaldab enamasti lisandeid, mis on tervisele ohtlikud ning ei lase sõita nii palju, kui võimaldaks sama kogus Soome kütust.

Eesti Triboloogia instituudi spetsialist Raul Ernes ütles “Terevisioonis”, et Eestis ja Soomes kasutatavate kütuste vahel on selge erinevus, kuna kasutatakse eri tehastes valmistatud kütuseid, vahendab ETV24. Eestis kasutatavad kütused tarnitakse peamiselt Leedust Mažeikai tehasest, natuke ka Valgevenest ja Venemaalt. Ernes lisas, et Soomes on mootorikütus parem kui Eestis.

“Jah, niimoodi võib öelda, kuna me oleme teinud mõningaid teste, mis näitavad, et just bensiinimootori puhul saame sõita Soome kütusega läbi rohkem kilomeetreid kui Eesti omaga.”

Eestis müüdava kütuse puhul kasutatava tähise EURO kohta ütles Ernes, et see on tarbija petmine. “Varasem standard kohustas kasutama EUROt, praegu aga petetakse tarbijat ja näidatakse, et on justkui kasutusel varem kasutuses olnud kütus. Aga kütusemüüjad ise ütlevad, et neil ei ole nii palju raha, et nad suudaksid selle EURO sildi sealt ära kaotada,” ütles Ernes.

Tema sõnul võib Eestis leida kvaliteetset kütust, kuid tegemist on pigem eksitusega kui firma sooviga müüda head kütust. Miinimumnormi tagamiseks kasutatakse mõningaid kemikaale, mis on ohtlikud ja mida arenenud riikides kütusekomponentidena ei tunnustata ning mida võidakse kasutada pigem sõja- või kriisiolukorras. “Eestis on selline haisev kütus, mille lõhn ei meenuta bensiinilõhna ja selles kasutatakse peamiselt tolueeni, mis on ääretult ohtlik lastele ja veel sündimata lastele, samuti on see kahjulik täiskasvanute hingamisteedele,” selgitas Ernes.

Sellepärast soovitas ta naistel ja lastel võimaluse korral tanklatest eemale hoida või sulgeda tankimise ajal auto uksed.

Ernes ütles, et on raske viidata sellisele kütusetootjale või müüjale, kes n-ö timmib kütust. “Oktaaniarvu kukkumine selles protsessis võib olla kaheksa ühikut. See tähendab, et kui tahame valmistada 98-bensiini, siis tuleb protsessi hukkaminemise või siis ebapädevuse pärast välja 90. Et nüüd saada see 98 kätte, lisatakse kütusesse tolueeni.”

Tarbijakaitseamet ei suuda Ernes sõnul praegu kütuse kvaliteeti kontrollida, kuna puuduvad vastavad spetsialistid.

Mootoriõlide puhul hoiatas Ernes Venemaalt toodud õlide eest, mille standard on kunstlikult tõstetud USAs kasutatavate standarditeni.