„Üleüldised liini numbrid näitavad, et reisijate arv Tallinna-Helsingi liinil kasvas hüppeliselt 14. mail, kui piir avati pendelrändajatele,” rääkis Tallinki kommunikatsioonijuht Katri Link. Kui enne 14. maid oli laevafirmal igapäevaselt keskmiselt umbes 300-400 reisijat, siis 14. mail hüppas reisijate arv ligi 3000 peale, jäädes kuni 1. juunini 2000-3000 vahele.

Sellelt tasemelt hakkas reisijate arv rahulikumas tempos kasvama 1. juunist, kui Eesti avas piirid Soome turistidele, kuid suurima kasvu on toonud 15. juuni, kui ka Soome avas Eesti-Soome suunalisele turismile piirid ilma kohustusliku 14-päevase karantiininõudeta. „Kõige tihedamad päevad olid 18., 19. ja 21. juuni, kus iga päev oli päevas üle 10 000 reisija,” rääkis Link. Sellised reisijate numbrid on juba võrreldavad varasemate aastate kõrgperioodi väljumistega.

Jaanipäeva nädal tõi suure kasvu soomlaste numbrites

Näiteks on eelmiste aastate juulis Tallinna-Helsingi liinil reisinud keskmiselt 16 000 inimest, rekordpäevadel võis see number isegi ulatuda 20 000 reisijani. Tallinki kommunikatsioonijuht pakkus, et eelmise nädala kõrgeid reisijanumbreid mõjutas tõenäoliselt jaanipäev nii Soomes kui Eestis (Soomes oli jaanipäev eelmise nädala lõpus, kuna seal on see liikuv püha – S. L.).

Kui vaadata eraldi Soome reisijate arvu, siis praeguseks jaguneb ka juba võrdselt eestlaste ja soomlaste vahel. Suurem soomlaste arvu kasv algas kusagil 12. juuni paiku ja praegu on Soome reisijaid Tallinna-Helsingi liinil igapäevaselt umbes 5000-6000 ringis. Lingi sõnul oli kõige rohkem Soome reisijaid 16., 17., 18. ja 19. juunil. Samas rõhutab Tallinki esindaja, et eelmise aasta numbrite taastumine võtab siiski veel aega.

Kuigi ka Viking Line’i asepresident müügi ja turunduse alal Kaj Takolander tõdeb, et Soome kodanikest reisijate arv jääb eelmise aasta numbritele veel kaugele maha, on ka nemad juba märganud järk-järgulist soomlaste arvu kasvu oma reisidel. „Reisijate järjepideva kasvu tõusust tingituna toobki Viking Line 1. juulist Tallinna-Helsingi liinile ka reisiparvlaeva Mariella,” märkis ta.

Teatavat taastumist reisijate numbrites kinnitab ka Eckerö Line, kes opereerib Tallinna ja Helsingi vahel kahe laevaga – reisilaevaga MS Finlandia ja Helsingi Vuosaari sadamast Muugale sõitva kaubalaevaga MS Finbo Cargo.

„Kui me võrdleme tavapäraseid reisijanumbreid nendega, mis olid eriolukorra ajal, siis aprillis oli MS Finlandia täituvus 5% – ja need olid kõik kaubaautode juhid –, mais kasvas reisijate osakaal 10-15%ni tavapärasest ja nüüd on juunis reisijate arv kasvutrendis,” rääkis laevafirma tegevjuht Taru Keronen.

Nende jaoks algas tuntav reisijate arvu kasv juba juuni alguses, kuid sarnaselt Tallinkile tõi suurima tõusu neilegi Soome valitsuse otsus avada 15. juunist ka turistide liiklus Eesti ja Soome vahel. Sellega on reisijate arv Eckerö Line’i MS Finlandia laeval kasvanud 30%-ni. Keronen loodab, et juuni lõpuks-juuliks kasvab reisijate arv 50%-ni laeva täituvusest.

Ei pannud kumbagi laeva kriisi ajal seisma

Mis puudutab kaubavahetust Eckerö Line’i laevadel, siis need numbrid on oluliselt vähem koroonaviirusest ja eriolukorrast pihta saanud. „Kaubavahetuse mahud on kogu aeg korralikud olnud, kuna see on nii Eesti kui Soome jaoks võrdselt oluline olnud,” kinnitas laevafirma juht.

Juuni algusest on autoga reisijad saanud ka MS Finbo Cargo laevaga Eesti ja Soome vahel reisida. Ka seal on praeguseks reisijate osakaal 20-30% tavapärasest täituvusest. Juulis peaks see samuti kasvama 50%ni. „Me oleme selles suhtes olnud väga õnnelikud, et me ei ole pidanud oma laevasid täiesti seisma panema,” rääkis Keronen.

Eesti ja Soome vahet kahe laevaga sõitev laevafirma ei peatanud kordagi eriolukorra ajal sõite Tallinna-Helsingi liinil. „Ka mitte siis, kui reisijate liiklus Eesti ja Soome vahel oli peatatud – siis võtsime kaubaautosid ja nende juhte pardale,” põhjendas Keronen. See periood kestis umbes kuus nädalat aprillist maini. „See on olnud ennekõike oluline meie töötajate jaoks,” lausus ta.

Samas on üsna suur osa laevafirma töötajatest olnud sel ajal palgata puhkusel, aga saanud riigilt äraelamiseks toetust. „Meil oli kahekuuline periood, kus 70% töötajatest olid töölt eemal,” tõdes Eckerö Line’i juht. Praegu on veel kodus 50% ettevõtte töötajatest.

„Eks me sügisel näeme, milliseks olukord kujuneb,” rääkis Keronen. Seni pole ettevõte kedagi koondanud ja väga vähesed on omal algatusel lahkunud. Ka on laevafirma optimistlik sügise osas – nimelt loodab Eckerö Line, et selleks ajaks taastub nende laevadel reisijate liiklus täielikult koroonaviiruse eelsele tasemele.

„Loomulikult oleme me ettevaatlikud, mis puudutab teist lainet, aga inimesed on oma käitumises ka juba muutunud oluliselt ettevaatlikumaks. Ka oleme me selleks oluliselt paremini ettevalmistunud – juhul, kui see juhtuma peaks,” põhjendas Eckerö Line’i tegevjuht Taru Keronen.

Erinõuete järgmisega reisijatel probleeme pole

Ühelgi Eesti-Soome vahel sõitval laevafirmal pole koroonaviiruse leviku tõkestamisega seotud erinõuete kehtestamise ja reisijate hajutamise nõudega mingeid probleeme olnud. „Igapäevaselt on meil kokku 18 väljumist ja tõime suurema hajutatuse tagamiseks selleks suveks Tallinna-Helsingi liinile ka lisalaeva Victoria I,” rääkis Tallinki kommunikatsioonijuht Katri Link.

Ka on laevades endiselt 2 meetrist distantsi hoidma kutsuvad sildid avalikel aladel. „Teeme pidevalt teavitusi distantsi hoidmiseks ja hügieeninõuete kohta ning üldiselt on reisijad väga mõistlikud ja koostööaltid. Käisin ise eile Soomes ja nägin mõistlikku suhtumist ning juhistest kinni pidamist kogu reisi vältel,” märkis Link.

Sama kinnitab ka Viking Line’i esindaja. „Jälgime nii Eesti kui Soome valitsuse soovitusi reisimiseks ja laevadel on piirangud poolele reisijate lubatud arvust. Viidates nii reisijate kui ka laevafirma töötajate poolsele viiruseennetamise nõuete järgimisele, ei ole Viking Line’il olnud probleeme seoses reisijate hajutamisega,” ütles Kaj Takolander.