Soomlaste kaitsemaskide raha seisab juba nädalapäevad Eestis kinni. Panga jaoks on Soome riigiameti ja siinse firma vaheline tehing kahtlustäratav

 (145)
Foto on illustratiivne.
Foto on illustratiivne.Foto: Andres Putting

Soome riiklik kriisivarude amet tellis Eesti registreeritud firmalt 5 miljoni euro eest kaitsemaske. Hiinasse tellimuse edastamine on aga pea nädala veninud, sest vajalik ettemaksuraha seisab kontol, mille Luminori pank külmutanud ja nõuab firmalt aru raha päritolu kohta. Ettevõtte omanikeringi kuuluvad aga pehmelt öeldes "värvika taustaga" tegelased.

Soomlasest ettevõtjale kuuluv Eesti osaühing The Look Medical Care on siiani tegelenud vahendusteenusega, millega soomlasi Eestisse raviprotseduuridele tuuakse. Nüüd sai firma aga ülesande Soome riigiasutuselt Huoltovarmuuskeskus ehk sealse kriisivarude ametilt (otsetõlkes tarnida neile Hiinast üle 4 miljoni näomaski ja respiraatori kogumaksumusega 5 miljonit eurot.

Tänases kriisiolukorras pole selles midagi tavatut, et hoopis muul alal tegutsev firma hakkab Hiinast maskide tarnijaks. Loo teeb kurioosseks aga asjaolu, et kuigi tellimuse kinnitamiseks on vajalik poole summa ulatuses hiinlastele ettemaksu tegemine, ettevõtte omanik Luminori pangakontol seisvat raha liigutada ei saa - pank nõuab alates reedest ja korduvalt tõestust raha päritolu kohta.

Osaühingu juhatuse liige Anna Christina Jylha-Valkonen on püstihädas - eelmisel reedel käis ta Luminori kontoris oma murest rääkimas, ta on appi võtnud ka vandeadvokaadi Vahur Kivistiku, kellega koos on kirju saadetud panga tippjuhtkonnani välja. Aeg tiksub ja firmal on Soome riigiameti tellimuse täitmisega tekkinud tõsine probleem - Kivistik selgitab, et tellimusi võetakse Hiinas vastu jooksvalt ning ettemaksu mittelaekumisel kukub tellimus välja. Ettemaksu aga tasuda ei saa, sest Luminor nõuab muudkui tõestust, kust väike, seni tervishoiu- ja ilukirurgiateenuseid vahendanud firma äkki miljonid eurod oma kontole sai.

Seotud lood:

Samas on Jylha-Valkose nime Soome meedias seostatud kahtlase äriajamisega ja lausa allilmaga ja tema Eesti firmal, mis tegutseb 2016. aastast, ei ole esitatud ühtegi majandusaasta aruannet. Advokaat kinnitab, et tänaseks on aruanded siiski esitatud. Lisaks on Soome meedia kohaselt Jylha-Valkosega seotud ettevõtted juba ühe osa tellimustest täitnud, aga eile teatanud seesama amet, et saabunud kaup haiglatesse kasutamiseks ei sobi.

Finnairi lennuk on stardivalmis, raha seisab endiselt liikumatult?

Jylha-Valkonen on ka korduvalt pangale selgitanud, et raha kandis üle Soome riigiasutus, sealsele töö- ja majandusministeeriumile alluv amet, kuid tulutult. Kivistik kirjeldab, kuidas pangale murekirjade saatmisel vastab neile anonüümne automaatvastaja, rahaülekannet oodati aga juba eile. Väidetavalt on Soome kriisivarude keskus broneerinud endale juba ära ka Finnairi lennuki, mis paari nädala pärast Hiina maskidele järgi peaks minema...

Siiani pole Ärilehel õnnestunud Huoltovarmuuskeskuselt kommentaari saada, ajalehele Helsingin Sanomat on keskuse juht Tomi Lounema öelnud vaid, et praeguses olukorras ta asja ei kommenteeri.

Advokaat Kivistik ironiseerib aga, et tublisid pangaametnikke ei murra isegi Covid-19. "Veel teisipäeva õhtul kirjutasime taaskord Luminorile palvega, et raha vabastataks, sest raha päritolu kontrollimine on äärmiselt lihtne ja võtaks aega vaid mõne minuti. Maksekorraldusel on Keskus märgitud maksjaks, pangale on esitatud Keskuse tellimuskiri ja netist on lihtsalt leitav, et tegu on Soome riikliku varustuskindluskeskusega. Järelikult, Luminor pank juba viiendat päeva kahtlustab Soome Vabariiki rahapesus!," pahandab Kivistik.

Nüüd on nad pöördunud ka rahandusministeeriumi poole, kellega saavutati päriselt kontakt. "Erinevalt pangast, kes meiega ei suhtle, helistati rahandusministeerium kiiresti tagasi ja lubati püüda aidata asja selgitada." Täna lisas ta, et pank teavitas neid rahapesu andmebüroo poole pöördumisest.

Luminori pressiesindaja Karel Hanni jääb vastuses lakooniliseks, nagu pangad konkreetseid firmasid ja tehinguid puudutavates küsimustes ikka. "Me ei saa kahjuks konkreetseid juhtumeid kommenteerida. Üldisemalt saame aga öelda, et on väga erinevaid põhjuseid, miks mõne kliendi arve võidakse külmutada. Küsimus raha päritolust on vaid üks paljudest asjaoludest, mida üksiku tehingu puhul hindame. Samuti saame rõhutada, et oleme väga hästi teadlikud praegusest kriisiolukorrast ning sellest tulenevatest vajadustest - peame seda silmas kõigis oma tegevustes," ütles Hanni.