"On muidugi äärmiselt kahetsusväärne, et mootorikütuste jaehind sunnib inimesi esitama taoliseid üleskutseid," kommenteeris Eesti Statoili kontseptsioonijuht Kai Realo Delfile.

"Samas on reaktsioon mõistetav, sest summa, mille keskmine leibkond kulutab transpordile, võtab ühe suurema osa pere sissetulekutest."

Realo lisas, et mootorikütuste hinnakujunemise teguritest on tavatarbijal väga raske aru saada: kuidas kujuneb valmistoodete maailmaturu hind, mis roll on nafta hinnal, dollari kursil ja Eesti riigi maksukorraldusel.

"Kahjuks ei ole Eesti tarbija jaoks usaldusväärset kanalit, mis kajastaks mootorikütuste jaemüüjatest sõltumatult toodete maailmaturuhindu ning aitaks mõista paremini, miks hinnad nii kujunevad," sõnas Realo.

"Tarbijate teadlikkuse tõstmine tuleks meie valdkonnas kindlasti kasuks, kuid jaemüüjad üksi oma kanalite kaudu seda teha ei suuda."

Bensiinimüüja saab liitrilt krooni

Realo sõnul ei saa üleskutse boikotiks väga oluliselt mõjutada mootorikütuste jaemüüjate tegevust Eestis, sest see osa mootorikütuste jaehinnast, mida jaemüüja mõjutada saab, on väga väike - umbes ühe krooni ringis.

"Kõik muu toote hinnas on toote omahind ja maksud, mille osas jaemüüja ei saa midagi ette võtta," selgitas Realo.

"Selle nii-öelda marginali osaga - umbes üks kroon - tuleb katta aga kõik kulud jaamade halduseks, toodete laialiveoks ja kvaliteedikontrolliks – tegevused, mida tuleb teha sõltumata müügimahtudest."

Kõik mootorikütused Eestisse imporditakse ning importijaid ei ole väga palju, mistõttu ei saa mootorikütuste omahind suurte kettide ning väikeste jaemüüjate jaoks Realo sõnul oluliselt erineda. Seda muidugi tingimusel, et tarnimise käigus ei toimu maksupettust.

Mootorikütuste müük languses

Mootorikütuste jaemüük on langustrendis, täna avaldatud statistikaameti info põhjal olid 2010. aasta veebruari müügitulemused 12 protsenti madalamad kui 2009. aasta veebruaris.

"Sellises olukorras on selge, et konkurents mootorikütuste jaemüügiturul on endiselt tihe ja hinnakujundus ka sellest lähtuv – keegi ei soovi kliente kaotada," sõnas Realo.

Taustaks
Bensiini 95 hinnast (17.85 krooni/l) moodustab: mootorikütuse ostuhind (37%), aktsiisi- ja miinimumvarumaks (38%), käibemaks (17%) ning toote impordikulu, transpordikulu, ladustamise ja jaemüügikulu (8%).

Diislikütuse hinnast (17.35 krooni/l) moodustab: mootorikütuse ostuhind (39%), aktsiisi- ja miinimumvarumaks (36%), käibemaks (17%) ning toote impordikulu, transpordikulu, ladustamise ja jaemüügikulu (8%).

Allikas: Eesti Statoil