Statoil loodab, et madal nafta hind aitab leevendada järsu aktsiisitõusu mõju

 (11)
Kütus
KütusFoto: Priit Simson

Statoili mootorikütuste tootejuhi Indrek Sassi kommenteeris langenud nafta hinna mõju mootoribensiini ja diisli hindadele, et omalt poolt loodame, et nafta hind jääb madalale tasemele, mis võimaldab hoida mootorikütuste hinnad tarbijate jaoks soodsal tasemel, aidates nii leevendada järsku aktsiisimaksu tõusu, mis tabab eestimaalasi korduvalt järgmiste aastate jooksul.

Mootorikütuste jaemüügihinnad on otseses sõltuvuses konkreetse toote sisseostuhinnast, mis kujuneb maailmaturu hinna ning dollari-euro kursi muutusest lähtuvalt. Jaanuaris müüdud kütus sisaldab jaanuaris kehtivaid aktsiisimäärasid – mootoribensiinil 0,423 €/L ja diislikütusel 0,393 €/L. Kokku sisaldub igas kütuseliitris tänaste jaehindade juures riiklike makse (lisaks aktsiisile on veel miinimumvarumaks ning käibemaks) bensiini puhul ligi 60% ning diislikütuse puhul ligi 59%.

Peale aktsiisitõusu 1. veebruarist 2016 on maksumäärad vastavalt bensiinil 0,465 €/L ning diislikütusel 0,448 €/L ehk bensiini jaehinnale lisandub aktsiisitõusu tulemusena koos käibemaksuga 5 senti ning diislikütuse hinnale 6,5 senti.

Mootorikütuste jaemüüjana puudub meil kompetents hindamaks, milliseks võib kujuneda nafta ning naftasaaduste hinnad aasta jooksul. Nafta hind sõltub lisaks nõudluse ja pakkumise vahekorrale nii poliitilisest olukorrast kui ka ekstreemsetest ilmastikuoludest. Naftast valmistatavate mootorikütuste hinda mõjutab omakorda valmistoodete nõudluse ja pakkumise vahekord ning saadavus.