Tubakatoodete maaletoojate sõnul tubakareklaami keelustamine suitsetamise vähendamisele kaasa ei aita.

Euroopas on tubakareklaam täiesti keelatud Soomes ja Norras. "Euroopas on tubakatarbimine alanenud kasvava maksukoormuse, mitte tubakareklaami keelamise tõttu," ütles Philip Morris Eesti peadirektor Juhan Kahu, lisades, "Soomes on näiteks Euroopa kõrgeim noorte ja alaealiste suitsetajate protsent." Kahu sõnul mõjutab suitsetama hakkamist mitte reklaam, vaid ühiskonna seisund, näiteks majanduskriis.

Kahu ütles, et Marlboro pigem võidab kui kaotab tubakareklaami keelustamisel. Marlboro ja teiste üle maailma tuntud suitsumarkide müük suureneb, sest vähetuntud margid ei saa end reklaamida. "Marlboro ülemaailmne imidzh on tunduvalt kõrgem kui Rumba oma," sõnas Kahu.

Ka Eestisse Reynoldsi, Rothmansi ja Bossi sigarettide maaletooja TRC Tubaka juhatuse esimehe Vahur Jegorovi sõnul ei vähenda reklaami keelamine suitsetamist. "Meil on tulnud uusi marke, mida me pole reklaaminud, ja need lähevad väga hästi," ütles ta.

Tubakareklaami keelustamine ei lõpeta Jegorovi sõnul tubaka tegelikku reklaami. Näiteks jäävad reklaamid tollivabadesse tsoonidesse lennujaamades ja sadamates. Jegorov ei välista ka varjatud reklaami tekkimist, kus kujutatakse mõne tuntud suitsumargi peaatribuuti, näiteks Cameli kaamelit või Marlboro kauboid.

Tubakakaupmeeste hinnangul tubakareklaami keelustamine neile olulist majanduslikku kahju ei too. "Kui ära keelatakse, siis midagi hullu ei juhtu," ütles Jegorov.

Riigikogu võib täna heaks kiita reklaamiseaduse, mis keelustab tubakareklaami ja seab ranged piirangud alkoholireklaamile.

Reklaamiseaduse eelnõu menetlust juhtiv Riigikogu majanduskomisjon otsustas esmaspäeval kolmandal lugemisel oleva seaduseprojekti Riigikogus lõpphääletusele panna.

Tubakatoodete reklaami keelustamise ettepaneku esitasid eelnõule komisjoni esimees Tiit Made ja Riigikogu esimees Toomas Savi, põhjendades seda vajadusega säästa kodanike tervist.

Riigikogu hääletas alates eelmise aasta veebruaris menetluses olnud reklaamiseaduse eelnõusse tubakatoodete reklaami keelustavad sätted sisse tänavu 13. mail.

Reklaamifirmade ja alkoholi- ning tubakamüüjate vastuseisu tekitanud reklaamiseadus jõustub eelnõu järgi tuleva aasta 1. jaanuaril.

KRISTJAN OTSMANN