Tubakatoodete reklaami keelamine tekitab musta turu

KRISTJAN OTSMANN

Tubakatoodete importijate hinnangul tekib Eestisse tubakareklaami keelustamise ja aktsiisi suurenemise tõttu kuni viiendikku suitsuturust haarav illegaalne sigarettide import.

"Suitsetajate hulk kindlasti ei vähene, omaette küsimus on see, kui palju maksustamata tooteid tuleb turule müügile," ütles Philip Morris Eesti peadirektor Juhan Kahu.

Swedish Match Eesti peadirektori Raigo Roosvee sõnul eelmise aasta viimase kolme kuu jooksul illegaalne sigaretiturg Eestis samahästi kui puudus. Nüüd võib tekkida kuni 20-protsendine must turg, lisas ta.

Kahu ütles, et praegu on keelustatud ainult tubakatoodete reklaam, kuid informatiivne kaubamärgi tutvustamine on lubatud. Eile muutis tarbijakaitseamet tubaka ja alkoholiga kauplemise eeskirju ning neis on lubatud tubakatootjal ja importijal näidata tubakatoodete müügikohtades oma kaubamärki ja lisada sellele kaubamärki iseloomustavat teavet, ütles ta.

Tubakatoodete maaletoojate sõnul tuntud suitsumargid pigem võidavad kui kaotavad reklaami keelustamisel, sest vähetuntud kaubamärgid ei saa end reklaamida.

Tubakareklaami keelustamine ei lõpeta tubakakaupmeeste sõnul tubaka tegelikku reklaami. Näiteks jäävad reklaamid tollivabadesse tsoonidesse lennujaamades ja sadamates. Välistatud ei ole ka varjatud reklaami tekkimine, sest suitsureklaam muutub sponsor- ja imagoreklaamiks. Maaletoojad ei välista varjatud reklaami tekkimist, kus kujutatakse mõne tuntud suitsumargi peaatribuuti, näiteks Cameli kaamelit või Marlboro kauboid.

Rumba tootja Swedish Match reklaamib Tallinna tänavail Rumba sigarettide kaubamärki kandvaid tuletikke. "See on konkreetne hea aastalõpu ja uue aasta sooviga tuletikkude reklaamikampaania, järgmine võiks olla näiteks lihavõtte- või jaanipäevateemaline," ütles Roosvee.

Tubaka maaletoojate hinnangul ei vähenda reklaami keelustamine ja tubakaaktsiisi suurendamine 1,5 krooni võrra suitsetajate arvu. Roosvee sõnul on Norras, kus suitsureklaam on olnud keelatud viimase 27 aasta jooksul, suitsetajate arv suurenenud.

Ungaris oli tubakareklaam keelatud 1992. aastast eelmise aastani, siis reklaamimine taas lubati. "Reklaamil on kasvatav ja informeeriv mõju, me suuname reklaamiga suitsetajaid vähemohtlike sigarettide suitsetamisele," ütles Roosvee.

Maaletoojad prognoosivad, et piirangud ei muuda oluliselt nende käivet. Nad leiavad, et reklaam on mõeldud kaubamärgi eeliste näitamiseks konkurendi toodete ees ning tarbija informeerimiseks.

Riigikogu võttis tubakareklaami keelustava reklaamiseaduse vastu juuni keskel ning see jõustus 1. jaanuarist.