Selge on see, et kõiki Tallinna taksofirmasid ühe eksperimendi jooksul läbi katsetada ei jõua ning pole ka vajalik. Pildi Tallinna taksondusest, selle kvaliteedist ning ootustest saab ette ka vaid mõnda teenust kasutades. Delfi taksotesti valikusse võetud seitse firmat erinevad suuresti hinna, kvaliteedi ning ka ootuste poolest.

Õiglase mõõtmise printsiipi arvestades sõitsid kõik taksod Delfi toimetuse juurest Narva maantee 13 maja hoovist kõige otsemat teed Scandic Palace hotelli Vabaduse väljakul ning peale 20 sekundilist ootamist tagasi Narva maanteele. Eelmõõtmise kohaselt on kahe punkti vahemaa arvestuslikult 3 kilomeetrit ning 400 meetrit. Seda juhul, kui kasutada kõige otsemat, legaalset ja liiklusseaduslikku teekonda.

Lisaks teekonna valikule ning ausale teenindusele hindasime auto seisukorda, puhtust-lõhnu-värskust, juhi professionaalsust ning sõiduohutust. Lisaks kas taksojuht nõudis turvarihma kinnipanemist või pakkus arve tasumisel tšekki.

SUURE DELFI TAKSOTESTI vaatlusobjektide nimistusse leidsid sellel korral tee Tallink Takso, Tulika Takso, Reval Takso, Krooni Takso, Intertakso, Sõbra Takso ja I.R. Takso.

     Sõiduhind        Sõidupikkus      Algus (eurot)         Sõit    (eurot)
Tallink Takso        10,4     3,5     5,0     5,4
Tulika Takso        6,3     3,5     3,1     3,2
Sõbra Takso        5,5     4,0     2,5     3,0
Krooni Takso        5,0     3,4     2,5     2,5
Reval Takso        4,9     3,4     2,5     2,4
I.R. Takso     4,58     3,4     1,98     2,60
Intertakso     4,45     3,4     2,05     2,40

NB! Valikust jäid teadlikult välja pealinna kõige odavam takso, Kadaka takso, mille sõidukilomeetri hind on 0,32 eurot ning kõige kallim pealinna takso ehk Taxiline, mis küsib kilomeetrise sõidu eest 9,2 eurot. 

Kokkuvõtlikult: seinast seina

Tallinna taksonduse seis puhtalt teenuse tarbija vaatevinklist, sõites 3,5 tunni jooksul ühte ja sama marsruuti seitsme erineva firma ning autoga, ei ole üldsegi halb – olenemata taksoauto vanusest on autod puhtad, hoolitsetud, terved ning valmis teenindama ka niinimetatud „valges ülikonnas“ klienti. Taksojuhid on kõik asjalikud ja sõidukunsti valdavad professionaalid, kõikidel taksodel olid peal nii plafoon, kui autos tšekiprinter ja taksomeeter.

Suhteliselt enesestmõistetavate nõuete täitmise järel hakkavad kvaliteetteenust nirumast eristama detailid. Näiteks vaid Reval Takso juht palus mul autosse mõlemal sisenemisel ka tagapingil kinnitada turvavöö. Näiteks vaid Tulika Takso juht pakkus mulle enne maksmist sõidutšekki, ilma et oleksin pidanud seda ise küsima. 

Vaid kahes taksos toimis edukalt kliimaseade (testi tegemise päevaks oli neljapäev, mil õhutemperatuur oli vilus 19 kraadi), viiel taksol oli kliimaseade kütuse kokkuhoiuks kinni keeratud ning asendatud lahtiste akendega. Pooltes taksodes tahtis lõhnastuse aste „Wunderbaum“ lõhnakuusest iiveldama ajada ning kolmel taksol olid aknad terve sõidu avatud, tekitades ebameeldivat tuuletõmmet.

Kuigi ühegi taksosõidu puhul ei tekkinud déjà vu efekti Tbilisi, Kairo või México teenusega, ei taksojuhi maneeride ega ka sõidutavade kohalt, ajas marru Sõbra Takso juhi otsus venitada sõit trajektooril ebaotstarbekalt pikaks – selle asemel, et mööda Pärnu maanteed hotellile lähenedes keerata Kaarli puiesteele ning teha maaaluse parkla sisse sõidu juurest tagasipööre, sõitis juht mööda Pärnu maanteed edasi, üle Estonia puiestee risti ning lähenes hotellile Roosikrantsi tänava kaudu. Sõidupikkusele lisandus 600 meetrit, sõidu hinnale 40 senti.

Märgin ära, et kõik teised taksojuhid sõitsid trassi läbi kõige lühemat ja kiiremat teed. Seda teed varasemalt selgitamata ega ette kirjutamata.

Kokkuvõtvalt tuleb tunnistada, et Tallinna taksode kvaliteet on hea, kuid varieerub tõsiselt vastavalt hinnale. Testis olnud seitsmest taksofirmast pakkus parimat kvaliteeti parima hinna juures REVAL TAKSO. Parim oli Reval takso kvaliteedis hoolimata hinnast. Autod on puhtad ja uued, juhid professionaalsed ja kiired nagu kallimate firmade puhul. Hind jääb aga valikus olnud seitsme takso pingereas kalliduselt alles viiendaks.

Lisaks tuleb märkida, et tegemist ei ole täieliku Tallinna taksonduse ülevaateeksperimendiga, vaid pistelise valikuga suurest taksopotist riigi pealinnas. 36 võimaliku tellitava valiku vahelt võib loosi tahtel loomulikult sattuda valikusse ka äärmiselt roppe ning ebakvaliteetseid taksosid, ebameeldivaid ja petvaid juhte ning lauda eluohtlikku transporti.

Seekordses testis osales eksperimenteerijana Martin Hanson ning fotograaf-nõuandjana Andres Putting.

Kallid lugejad, pealinna taksonduse parandamiseks, taksokvaliteedi tõstmiseks ning lugejate kogemuste levitamiseks, palume Teil kõikidel kirjutada siia loo kommentaariumisse oma kogemustest Tallinna taksodes. Kui lugude jagamisest muud tulu ei sünni, saab edaspidi loetud õpetuste baasil sooritada objektiivne valik järgmisel taksotellimisel või lihtalt kõhutäie naerda.

Nii siis, SUUR DELFI TAKSOTEST: 

1. Tallink Takso
Sõidu alustamine: 5
Kilomeetri hind: 0,99
Seisuhind: 21

Talllink Takso saatis seekord tellimise peale taksobussi, mis ei ole oma mugavuselt küll parim, kuid on puhas, jahe ning turvaline. Turvavööd sõidu jooksul juhi poolt ei nôutud. Bussiga sõitmine toimus aeglasemalt kui väikeautodega. Juht rääkis vähe, kuid oli viisakas. Taksos ei töötanud kliimaseade, raadios mängis Kuku raadio. Oluline eelis on Tallink Taksol nii nimetatud „vaikne eeter“, mis tähendab, et tellimused saadetakse kirjalikult ning taksos ei ole ebameeldivalt kõvahäälset vestlust taksojuhtide ja „kiisu“ vahel.

2. Reval Takso
Sõidu alustamine: 2,50
Kilomeetri hind: 0,45
Seisuhind: 9,50

Parima kvaliteedi ja hinnaga taksoteenus. Autosse istumisel palus juht koheselt kinnitada turvavöö. Auto oli uus ja heas korras, puhas, lôhnas meeldivalt ning oli kuumale päevale soodsalt jahe. Juht oli viisakas, kuid rääkis eestlaslikult vähe. Raadiosaatja kostus õige vaikselt, ei häirinud. Miinuseks see, et ei pakkunud ise tšekki. Sõitis läbi linna kiiresti, kuid liikluseekirja rikkumata, sõitjale mugavalt kuid operatiivselt.

3. Tulika Takso
Sõidu alustamine: 3,10
Kilomeetri hind: 0,65
Seisuhind: 11,82

Tallinna kõige kauem töötava taksoteenuse puhul turvavööd sõidu alustamisel ei nõutud. Auto oli seest kuum ja umbne, võiks isegi öelda, et palav. Levis pisukene higilôhn. Tulika takso on teine takso linnas, kus kasutusel nii nimetatud „vaikne eeter“, hea ja vaikne, raadios mängis Kuku raadio. Juht oli vaikne kuni selle hetkeni, kui ainukese juhina pakkus enne maksmist sõidutšekki. Auto oli uus ja puhas.

4. Sôbra Takso
Sõidu alustamine: 2,50
Kilomeetri hind: 0,42
Seisuhind: 8,24

Sõbra Takso tellimisel vajus ette vana ja väsinud Honda, mis oli küll puhas ja pestud, sõitis mugavalt, kuid oli väga umbne ja lõhnas iiveldama ajavalt „lõhnakuuskede“ järele. Turvavööd klassikaliselt ei nõudnud, juht oli vaikne kuni selle ajani, mil head aega soovisin. Autojuht ei teinud ka ühtegi liigutust, et 190 sentimeetrit pikale mehel tahapingile istumisel tõmmata esimest istet ettepoole. Lisaks otsustas juht pikendada marsruuti 600 meetri ning 0,4 euro, võrra sõites täiesti ebavajalikult pikemat ringi.

5. Krooni Takso
Sõidu alustamine: 2,50
Kilomeetri hind: 0,42
Seisuhind: 8,24

Taaskord teenindab 1980ndate lõpu-1990date alguse väljalaskega auto, seekord vana loks Mercedes, mis on aga puhas, pestud ja lõhnastet. Vana auto kohta väga mugav, pikemale mehel ka tagapingil mugav, olgugi, et juht ei tõmba esiistet ettepoole. Turvavööd taaskord ei nõuta. Juht on vaikne nagu ikka ning pikemaid jutte kui maksmine ja sihtkoht, pidada ei tule. Juht sõidab professionaalselt ja turvaliselt, trajektoorivalikul lähtub lühemat teest.

6. I.R. Takso
Sõidualustamine: 1,98
Kilomeetri hind: 0,48
Seisuhind: 8,31

Vanasse ja lagunenud autosse istudes lööb esimesena näkku umbsus ja palavus, sealt edasi tugev lõhnastatus ning siis vokaalselt tugev tellimisraadio ragin ja vestlus. Turvavööd taaskord ei nõuta. Juht on vaikne, teeb tööd stoiliselt. Tšekki ei paku ning esiistet tagumisele pingile istudes ettepoole ei tõmba. Teenuseks vaid kiire sõit ning kiire raha kasseerimine.

7. Intertakso
Sõidualustamine: 2,05
Kilomeetri hind: 0,35
Seisuhind: 7,70

Linna odavaimaks taksoks peetav Intertakso saadab palava, kuid puhta ja värske vanemat sorti neljaukselise sõiduauto. Juht turvavööd ei nõua, on viisakas, kuid vaikne. Ägestub vaid ebaõiglasi manöövreid tegevate kaasliiklejate puhul, saates nende poole teele mõrkjaid obstsöönsusi, loomulikult vene keeles. Sõit möödub turvalisselt ja lustakalt. Odav hind ei taga küll parimat autot, kuid kiire sõidu ning turvalise kohalejõudmise.

Taksotšekid