Riias asuvate suurfirmade hulk on aukartustäratav, alates näiteks Sonyst, Panasonicust, Microsoftist, Samsungist ja Philipsist ning lõpetades hiigelkorporatsioonidega Unilever ning Procter & Gamble, mis Eestis reklaamivad aktiivselt oma majapidamistooteid. Üks viimaseid oma keskuse Lätisse tegijaid oli suur kosmeetikafirma L’Oreal, kirjutab Postimees.

Eestis asuvatest suurfirmade Balti keskustest tuleb kohalikel ärimeestel esmalt meelde tarkvaragigant Oracle ning autofirma Nissan, kuid paljud ärimehed tunnistavad sel alal Riia ülevõimu.

Peamise põhjusena suurfirmade Läti-lembuse kohta nimetavad pea kõik kohalike filiaalide juhid asjaolu, et Läti asub geograafiliselt Baltikumi keskpunktis ning korporatsioonide juhtidele paistavad kolm Balti riiki tegelikult ühena, mille keskpunkti nad oma firma rajada tahavad.

“Kunagi aastaid tagasi küsisin oma esimeselt ülemuselt õhtuse veinijoomise käigus, et miks meie keskus on just Lätis,” rääkis Sony esindajana Eestis töötav Andres Meesak. “Tema seletas, et oli käinud enne Balti kontori asutamist kõigi kolme riigi pealinnad läbi ja otsustanud Tallinna kasuks, aga tema ülemus Jaapanis oli võtnud kaardi ja öelnud, et mis Tallinn, Riia on ju keskel, ja sinna see kontor läkski.”

Eesti välisinvesteeringute agentuuri direktor Andrus Viirg ütles, et suurte firmade juhtidele piisab maakaardist, sirklist ja teadmisest, et Riia on Baltikumi keskpunkt, ning seetõttu on neile väga keeruline põhjendada, miks võiksid nad keskuse näiteks Eestisse rajada.

Samas on eestlased Viirgi sõnul kehvemad lobitegijad, sest investeeringu riiki saamisel loevad väga palju isiklikud kontaktid.