Aprillist alates on Ryanairi pardameeskonnad ja pilootide ühendused nõudnud õiglaseid töötingimusi, kuid lennufirma juhtkond ei ole selles osas endiselt midagi ette võtnud. Iiri Pilootide Ühingu (IALPA) teadaandele 12. juulil streikida, vastas Ryanair palvega see ära jätta ning hindas pilootide protesti "ebavajalikuks".

IALPA võitleb ausama ja läbipaistvama pilootide ettevõttesise liikumise nimel Ryanairi Euroopa ja Afarika lennubaasides, sest senine kord mõjutab negatiivselt pilootide pereelu. Ryanairi töötajad Hispaanias, Itaalias, Portugalis ja Belgias soovivad aga paremat tasu ja töötingimusi ning toetavat töökultuuri. Ühingud on lennufirmale esitanud oma nõudmiste nimekirja, kuid ettevõte pole seni nende osas midagi ette võtnud.

Reisijanumbrite poolest Euroopa suurima odavlennufirmaga lendab aastas umbes 130 miljonit inimest. Mullu septembris tühistati 400 000 reisija lennud vigaste töögraafikute tõttu, ainuüksi tänavu juunis olid 210 000 reisija lennud häiritud lennuliiklusteenistuse streikide pärast.

Iirimaa rahvusringhäälingu RTE teatel võis eile alanud 24-tunnine streik mõjutada umbes 42 000 reisijat. Juuli lõpus plaanitava üle Euroopalise streigi tõttu tühistatud lendude tagajärgi on veel vara prognoosida, kuid ilmselt võib see mõjutada sadu tuhandeid inimesi.

"Tänavu suvel on streikide arv kõrgem kui viie eelnenud hooaja streikide summa kokku. Ryanair tunnustas 2017. aasta detsembris lennuliikluses kaose vältimiseks ametiühinguid, kuid nüüd on lennufirma otsustanud juhtide ning töötajate läbirääkimiste asemel esilekerkinud probleeme ignoreerida. Ühingud on õiguste kaitseks kasutamas oma viimast õlekõrt ning otsustanud streikida," kommenteeris lennuhüvitisettevõtte Skycop tegevjuht Marius Stonkus.

Reisijatel, kelle lennud on lennufirma töötajate streikide tõttu tühistatud või hilinenud, ei ole õigust kuni 600 euro suurusele kompensatsioonile, kuna praeguse Euroopa Nõukogu määruse kohaselt liigituvad lennufirmade töötajate organiseeritud streigid erakorraliste asjaolude alla. Seega ei ole lennufirmad kohustatud kannatanud reisijatele hüvitist maksma.

Sellest tulenevalt käivitas lennuhüvitisettevõte Skycop rahvusvahelise petitsiooni, millega kogutakse allkirju lennureisijate õigusi puudutava Euroopa Nõukogu määruse nr 261/2004 muutmiseks. Ettevõtte sõnul tuleks lennufirmadel seni erakorraliste asjaolude alla liigitatud töötajate streikidest tulenevad tõrked reisijatele kompenseerida.

„Tööandja peaks vastutama selle eest, et töötajad oleksid oma tööga rahul. Streik peaks olema viimane meede, mida oma rahulolematuse väljanäitamiseks kasutada. Paljud streigid on aga ekspertide sõnul ette planeeritud ning teatud juhtudel ka lennufirmadega läbi räägitud, seega ei saa olla tegu kontrollimatu olukorraga," lisas Stonkus.