Swedbanki ettevõtete autoliisingu osakonna juhataja ja autosektori juht Marko Kiisa sõnul jääb Eesti autoturu trend ka 2013. aastal Euroopa omaga vastassuunaliseks.

„Müüa 19 000 kuni 20 000 uut sõidukit aastas oleks korrelatsioonis inimeste sissetuleku kasvuga ning seda võiks meie makronäitajaid arvestades pidada mõistlikuks tasemeks. Buumiaastate automüügi numbritest märksa kõnekam on viimase 10 aasta keskmine, mis ulatub 19 000 uue sõidukini ning 2013 on tõenäoliselt aasta, mis seda keskmist taas mõõdukalt ületab,” selgitas Kiisa Eesti autoturu trende käesoleval aastal.

Kust tuleb Eesti autoturu kasv? „Eesti autopark on keskmiselt järjest vanem. Üha enam inimesi teeb aastaid edasi lükatud otsuse vahetada oma 10 või enam aastat vana sõiduk uue, oluliselt ökonoomsema ja turvalisema vastu välja ning seda võib pidada igati ratsionaalseks,” ütles Kiisa. „Samuti on turul jätkuvalt väga häid autode pakkumisi ning ka liisingfinantseerimine püsib kättesaadav ja atraktiivne.”

Siiski jääb kasutatud auto paljude jaoks eelistatud valikuks: Swedbanki eraklientidest eelistas möödunud aastal 60% osta just kasutatud sõiduki. Seda ei saa aga öelda äriklientide kohta, kus ülekaalus on selgelt uute sõidukite liisimine. Nii ostavad juriidilised isikud (s.h riigiasutused) üle 60% kõikidest Eestis müüdavatest uutest autodest.

„Kui küsida, millise sõiduki endale soetama peaks, siis meie soovitus on: sellise, mida endale lubada suudetakse. Ökonoomne, mitmeaastase garantii ja prognoositavate ülalpidamiskuludega uus sõiduk võib vana auto näilise odavuse seljatada. Seda arusaama on ettevõtetest kliendid ka kinnitanud,” selgitas Kiisa.

Vastupidine olukord valitseb Euroopa autoturul. „Euroopa autoturul tervikuna oli juba 2012. aasta väga raske, kuna müüdi ligi kümnendiku võrra vähem sõidukeid. Mõningatel väga suurtel turgudel, näiteks Prantsusmaal, oli tegu koguni viimase viieteistkümne aasta kõige väiksema müügiga. Sel aastal müüakse aga kõikide märkide kohaselt veelgi vähem ja see viib tõenäoliselt tootmisvõimsuste edasise vähendamise ehk töökohtade kadumiseni,“ märkis ta.

Natukenegi paremini läheb neil Euroopa autotootjail, kelle brändid on tugeva esindatusega USA-s ja Aasias. „Just USA ja Hiina on maailma autoturgu vedavad mootorid: Hiina kasvas jõuliselt viimase paari aastaga maailma suurimaks autoturuks ja USA müük oli 2012 viimase 5 aasta parim. Kokku kasvab maailma autoturg 2013. aastal erinevatel hinnangutel 2%, küündides umbkaudu 1,3 triljoni dollarini,“ lisas Kiisa.