Taksonduses lokanud korratuse leevendamiseks loodi 2010. aastal pealinna taksokomisjon, kuid näiteks sellel aastal ei ole komisjoni ees käinud ühtegi sõidukijuhti, kellele poleks taksosõiduluba antud. Taksokomisjon peaks kontrollima taksojuhtide keeleoskust ja tööle sobivust.

„Tallinna transpordiamet on väljastanud käesoleval aastal 27 esmast taksoveoluba ja 18 korduvat taksoveoluba ning vedajatele on väljastatud avalduste alusel 318 sõidukikaarti,” raporteeris Ruth Pärn transpordiametist. Keeldutud pole seejuures kordagi.

Ent näiteks ainuüksi eesti keelt mitteoskavatele taksojuhtidele tehti aastatel 2007–2010 keskmiselt sada ettekirjutust aastas. Nendel aastatel tegeles keeleinspektsioon aktiivselt taksojuhtide keeleoskusega ja selle esindaja osales ka taksokomisjoni töös. Inspektsioon tegi toona taksojuhtidele keele vähese oskuse kohta üldse kokku 478 akti, millest 375 puhul tuvastati ebapiisav eesti keele oskus. 2010. aasta teisest poolest keeleinspektsiooni esindaja aktiivselt taksokomisjoni tööst osa ei võtnud ja keeleoskust kontrollib komisjon ise.

Piisab lihtsatest sõnadest

„Kui taksojuht oskab ikka elementaarseid teenindussõnu, siis anname talle ka loa,” ütles abilinnapea Kalle Klandorf eelmisel nädalal Eesti Päevalehele. Tema arvates võivad umbkeelsed taksojuhid, kes ei pruugi näiteks aru saada A-terminali mõistestki, sõita ringi varem saadud sõidukikaartidega. Lisaks avaldas Klandorf arvamust, et umbkeelsete taksojuhtidega võiks tegeleda keeleinspektsioon siiski ise edasi. Abilinnapea sõnul ei võimalda kehtivad seadused taksondust muus osas aga rangema kontrolli alla võtta.

„Taksokomisjon annab välja taksoveolubasid ja sõidukikaarte. Sõidukikaart peab olema igal taksojuhil ja taksokomisjon peab enne sõidukikaardi väljastamist veenduma, et sõidukikaardi omanik vastab kõigile taksojuhile kehtestatud nõuetele, sealhulgas kontrollima ka eesti keele oskust tõendava dokumendi olemasolu,” vastas Triin Vasar keeleinspektsioonist.



VÕRDLUS

Helsingis sõidab vähem taksosid

Kui vaadata üle lahe, siis Helsingis on taksondusele ja taksode arvule määratud kindel kvoot, millest rohkem taksojuhtidele sõidulubasid ei anta. Praegu on see arv 1400. Tallinnas on aga väljastatud sõidukikaart üle 2300 taksojuhile.

Sisuliselt igale soovijale loa andvas Tallinnas suurenes viimastel aastatel sõidukikaartide arv järsult ja see on taksojuhtide hinnangul ka üks põhjus, miks konkurents on taksonduses nii teravaks läinud.