Ärimees, kes oma nime avalikustada ei soovinud, saanuks hinnast aru, kui kallis taksos oleks kullast käigukangi nupp, telekas ja pakutaks klaasi šampanjat.

“Miks peame häälestama meie külalisi negatiivsele esimesest sammust peale?” imestas ta. “Inimesed loevad maa kohta eelnevalt väga palju ja neile on kohe selge, kui tüssatakse. Selline vahetegemine omade ja välismaalaste vahel on omane veel vaid Venemaale, Kesk-Aasiale ja Põhja-Koreale.”

Turistid hinnaga nõus

“Taksojuht ei pea olema sotsiaalabi osutaja välismaalastele. Ta müüb oma teenust just nii kõrge hinnaga, mida turg on nõus maksma,” ütles Eesti Taksojuhtide Liidu juhatuse liige Lembit Poolak. Tema sõnul kehtestab ühistranspordiseaduse järgi hinna vedaja. Kui taksojuhil on teenuse hinnad ausalt väljas – auto aknal, salongi esipaneelil - ja see kehtib taksomeetris, siis vastab tema tegevus täielikult seadusele.

Kõrge hinna põhjuseks on operaatorfirmad, kes on monopoolses seisus sadama, lennujaama ja suuremate hotellide teenindamisel. Nad küsivad iga taksojuhi käest kõrget maksu, et viimane saaks just neis kohtades teenindada. “Taksojuht on olukorras, kus peab õiguse eest kuskil teenindada firmale peale maksma,” ütles Poolak. "Paljuski tagab kõrgem hind välisriigi kodanikele madalama hinna kohalikele elanikele. Kui taksojuht suudab teenust müüa näiteks 90 krooniga ja keegi on nõus maksma, ei näe ma põhjust paanikaks.”

“Korda ei ole Tallinna taksonduses,” ütles Eesti Hotellide ja Restoranide Liidu (EHRL) juhatuse esimees Tarmo Sumberg. Tema sõnul on meil olemas ühistranspordi seadus, kus on kirjas, kes peab taksonduses toimuvat korraldama – linnavalitsuse transpordiosakond. EHRL korraldas uuringu, milliste hindadega teenindavad taksod hotelli kliente marsruudil Tallinna sadam – Viru hotell. Selgus, et 80 protsendil juhtudel peteti klienti. Nende käest küsiti sõidu eest kuni neli korda kallimat hinda – 40 krooni asemel 160 krooni. Lennujaamast aga 110 krooni asemel 300 krooni.

90 krooni klienti taksost eemale ei peleta

•• Kõrgema hinnaga teenindav Taxiline taksojuht Arvi Must selgitas, et nad testisid taksoteenuse hindu ligi aasta. Selle aja jooksul selgitati välja sobivad hinnad ja praegu kehtiv 90-kroonine sõidualustustasu kehtestati käesoleva aasta veebruarist.

•• Aluseks võeti erinevate riikide hinnatasemed ja kogemused ning sellest kujuneski 90-kroonine starditasu ja kilomeetri hinnaks 15 krooni, ütles Must. Päevane sõidualustamistasu, mis kehtib kella 8–17-ni, on 60 krooni.

•• Testimise tulemusena selgus, et sellise hinna ja kvaliteedi suhtega teenusele on piisavalt kliente ka kohalike elanike seas. “See hind on kinnitatud ja kehtib ka kohalikele, mitte ainult välismaalastele,” lisas Must.

•• Sõidutariif sõltub klintide arvust. Kui taksos on 3-4 inimest, maksab sõidukilomeeter 19 krooni. Takso ootetund aga 450 krooni.