Tallink survestas ametiühingut shuttle-laevade töötajate lisatasust loobuma

 (25)
Tallink survestas ametiühingut <em>shuttle</em>-laevade töötajate lisatasust loobuma
Delfi

Möödunud nädala lõpus teatas Tallink Grupp koos tütarettevõtete Hansaliin ja HT Laevateenindusega, et allkirjastati kollektiivleping Eesti meremeeste sõltumatu ametiühinguga (EMSA), mille sisuks oli töötajate palgatõus.

Terve suve kestnud läbirääkimiste tulemustel tõuseb kõigil Tallinki Eesti lipu all seilavatel alustel töötavatel laevapere liikmetel kuutöötasu alates järgmise aasta 1. jaanuarist vähemalt 50 euro ulatuses.

Kuigi läbirääkimised kestsid mitu kuud ja Tallinki sõnul sai ametiühing kõik, mis tahtis ning laevafirma ise on tulemusega rahul, ei näe olukorda sama roosiliselt EMSA.

„Loomulikult ei saanud EMSA kõike, mida kollektiivläbirääkimistel küsisime. Tavaline läbirääkimistaktika ongi, et küsitakse veidi rohkem,“ ütles EMSA esimees Jüri Lember Delfi Majandusele.

Üheks põhinõudeks kollektiivlepingu koostamisel oli see, et shuttle-tüüpi laevadel töötav meeskond hakkab saama 20% suurust lisatasu, kuna nemad teenindavad päevas mitmeid tuhandeid kliente rohkem, kui teistel laevadel töötav personal ning seega on töökoormus palju suurem. Sellest nõudest tuli ametiühingul aga Tallinki surve tõttu loobuda.

„Tööandja põhimõttelise vastuseisu tõttu ja seoses asjaoluga, et ohtu sattus kogu 2121 laevapere liikme palgalepe tuli loobuda shuttle-tüüpi laevade 20protsendilisest lisatasu nõudest,“ sõnas Lember.

Seotud lood:

Möödunud nädala teisipäeval, enne kokkuleppe allkirjastamist, käis EMSA ühel shuttle-tüüpi laeval ka meeskonnaga kohtumas.

„Selgitasime olukorda ja lasime inimestel hääletada, mida pooldatakse. Oldi nõus teatud lisatasudega sõltuvuses reisijate arvust koos siis selle üleüldise tööandja pakkumisega,“ ütles Lember, et laevapere oli nõus pigem sellega, et kõigil oleks parem ja et üldine palgatõusu läbirääkimiste käigus ohtu ei satuks.

Leping sai Lemberi sõnul diferentseeritud ning palk tõuseb mingil määral kõikidel töötajatel. Näiteks said kuuekümne eurose põhipalga tõusu masinameeskondade liikmed ja ka paljud teised, ennekõike üle kahe aasta ettevõttes töötanud inimesed, kes kuni 1. septembrini töötasid tunnitasulistena ja palgaleppe kohaselt viidi üle kuupalgale. Ka 10% staažitasu saavad inimesed hakkavad alates 1.jaanuarist saama igakuiselt enamuses üle 60 euro rohkem.

„Igakuise töötasu lisandumine jääb peamiselt vahemikku 43 kuni 120 eurot sõltuvalt siis, kas enne oldi tunnitasuline, millisel ametikohal töötatakse ja kui pikk on tööstaaž ettevõttes,“ ütles Lember ning avaldas lootust, et kuna seekordselt ei toimunud lepinguni jõudmine streigi kaudu, usub EMSA, et Tallink täidab kokkulepet.

Tallinki esindaja Luulea Lääne sõnul on äbirääkimised juba kord sellised, et pooltel võivad olla erinevad nägemused.

"Kui kokkulepe sõlmitakse, siis ikka mõlema osapoole nõusolekul, kedagi selleks kindlasti sundida ei saa. Oli erinevaid pakkumisi mõlemalt osapoolelt ning koostöös leiti variant, millega mõlemad osapooled nõustusid," ütles Lääne Delfi Majandusele.

Lääne sõnul rakendus töötajatele kokkuleppega lisaks palgatõusule veel muudki. "Näiteks uute töötajate juhendamise lisatasu ning astmelise palgasüsteemi näol, kus staaziga seoses hakkab töötaja rohkem palka saama juba 3-ndast tööaastast. Lisaks juba varem rakendatud 5 ja 10 aasta staazitasudele," sõnas Lääne.