Tallinki uus laev Romantika on Läänemere kõige uuem ja üks luksuslikumaid laevu. See on viimasel kümnel aastal esimene laev, mis Tallinna-Helsingi liinile ehitatud. Pardale mahub 2500 reisijat, mis on 1000 võrra rohkem kui näiteks Meloodial või Fantaasial. Aga teenindavat personali võeti tööle vaid mõnikümmend rohkem.

Töötajad on ristinud Romantika orjalaevaks. Naised, kes enne laeva peal töötanud, ütlevad, et pole varem sellist rügamist ja ebainimlikku töötempot näinud, kirjutab Eesti Ekspress.

Romantika töötajate kinnitusel on kahe nädalaga töölt ära läinud kokku vähemalt 50 inimest. Töötajate ülemuse ja Hansatee arendusdirektori Ingrid Preeksi sõnul on töölepingud lõpetatud ainult viie inimesega.

Hansatee tegevdirektor Kalev Järvelill pidas juttu 50 inimesest jaburaks. “Iga uus asi vajab sisseelamist ja paikaloksumist,” põhjendas Järvelill. Laev on liinil olnud praegu pool kuud. “Käivitamisperiood kestab poole juunini ja probleeme on sissetöötamisel alati,” lisas Preeks.

“Tempo on nii kõva, et päkad löövad tuld ja klaasi vett pole aega juua,” ütles üks kaheksanda teki tööline. Kaheksandal tekil on kokku 329 kajutit, sealhulgas kaks sviiti ja viis luksuskajutit. Naisi on siin tööl nii vähe, et igaüks neist peab ära koristama saja kajuti ringis. Aega selleks on alla tunni. Laeval Vana Tallinn on koormus täpselt kaks korda väiksem.

Arvutiga on ülemused välja arvutanud, ütlesid kajutiteenijad, et ühe kajuti kordategemiseks on kolm minutit. Aga teine arvutus näitab, et kaheksanda teki naistele jääb kajuti jaoks ainult 1,6 minutit.

Tunni töö eest (näiteks saja kajuti koristamise eest) saavad kajutiteenijad 30 krooni. Ka Eesti keskmine tunnitasu on suurem, üle 35 krooni. Ületunnid makstakse töötajatele kinni. Tööpäev peaks kestma 10 ja pool tundi, aga tihti läheb kõvasti üle.

Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametiühingu juht Jüri Lember on kursis sellega, mis Romantikal toimub. “Olen kuulnud, et töö on intensiivsem kui mujal laevadel, aga ainult selle põhjendusega ei saa ametiühing midagi ette võtta,” ütles Lember. Ta arvas, et tööandja katsetab, kui väheste töötajatega hakkama saab. “Alustatakse ikka miinimumist. Aga kui raha kokku hoidmise nimel kannatab juba klienditeenindus, töötajad jäävad haigeks või jooksevad ennast surnuks, tuleb personali juurde võtta.”

Teisipäeval kohtub Hansatee tegevdirektor Järvelill Romantika intendantide ja teiste laeva juhttöötajatega. Lepitakse kokku, et koormus on tõesti kohati liiga suur ja inimesi pannakse tööle appi. Ühte vahetusse läheb juurde 25 inimest, kinnitas Preeks.