Kuigi Euroopa üks suuremaid lennukompaniisid, iirlaste Aer Lingus on Tallinna-Londoni liini avamise vastu juba pikka aega huvi tundnud, pole Tallinna lennujaam suutnud sobivaid lahendusi pakkuda. Lennukompanii vastustest paistab, et liini avamise mõte on nüüd vähemalt esialgu maha maetud.

Samal ajal näevad nii majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus kui ka Eesti ekspordi- ja investeeringukava „Made in Estonia” Tallinnale ette vägevat lennuliikluse kasvu.

Eesti Päevalehele teadaolevalt on lennujaam Aer Lingusele vastamisega venitanud, jättes selle selgelt põhjendamata. Vahepeal on Iiri lennufirma aga avanud uue liini hoopis Vilniuse ja Londoni vahel, kus opereerib esialgu kolm korda nädalas ja alates oktoobrist koguni iga päev.

„Aer Lingus pidas Tallinna lennujaama juhtkonnaga läbirääkimisi. Tulevikus on endiselt võimalik selle liini avamine, nagu ka paljude teiste sihtkohtade lisamine,” ütles lennukompanii esindaja Gillian Culhane napisõnaliselt.

Päevalehe andmetel on läbirääkimisi edutult peetud juba poole aasta jagu. Gillian Culhane ei soostunud teemat siiski täpsemalt kommenteerima, öeldes, et tegemist on tundliku kommertsinfoga.

„Lennujaamad ja lennufirmad peavad selliseid läbirääkimisi äärmiselt konfidentsiaalselt,” ei avanud ka riigile kuuluva Tallinna lennujaama juht Rein Loik peetud läbirääkimiste täpse­mat kulgu. „Lennujaamadel on keeld neid kommenteerida.”

Loik eitas siiski kahtlust, et Aer Lingus on uue liini avamisest lõplikult loobunud. „Tallinna mittetulemise otsust ei ole keegi teinud, läbirääkimised alles käivad,” lisas ta.

Praegu opereerivad Londoni suunal osaliselt riigile kuuluv Estonian Air ja odavlennufirma easyJet, Dublini suunal aga üksnes Eesti rahvuslik lennukompanii. „Üldiselt räägivad kõik lennujaamad kogu aeg paljude lennuliinide üle läbi. Ka meie oleme kõikidest liinidest huvitatud ja peame kõnelusi,” märkis Loik.

Üks versioon

Ühe versiooni järgi tegi uue konkurendi tuleku vastu lobitööd praegu vaid neljapäeviti ja pü­hapäeviti Gatwicki lendav Estonian Air. Ettevõtte kommunikatsioonijuht Ilona Eskelinen oli võimalikku konkurenti puudutavast küsimusest aga üllatunud: „See on natuke ootamatu küsimus. Konkurents on Tallinna turul tihe, aga oleme sellesse alati positiivselt suhtunud.” Eskelineni sõnul ei ole põhjust arvata, et uus tulija ei võiks osa Estonian Airi klientuurist endale võtta, sest alati on olemas kliendid, kes otsivad vaid parimat hinda, aga ka need, kes on nõus kindla teenuse ja kvaliteedi eest rohkem maksma.

Sellist turgutavat mõju oli selgelt näha ka 2004. aasta lõpus, kui Tallinna-Londoni liini avas odavlennufirma easyJet. Kui 2004. aastal oli Estonian Airi liinil pisut üle 82 000 sõitja, siis 2005. aastal suurenes nende arv ligi 173 000-ni. Sellele lisandusid easyJeti kliendid. Ilmselt oli oma osa siin selles, et easyJeti odavad hinnad avaldasid survet ka Estonian Airile.

„Oleme konkurentsiga harjunud; easyJet on Euroopa üks suuremaid lennufirmasid ja meie kõrval avatakse uusi liine  kõikjal Euroopas,” kommenteeris easyJeti esindaja Oliver Aust. Ta oli veendunud, et Aer Lingus neilt kliente ära ei võtaks, kuid tunnistas, et konkurents võib hindu tuntavalt langetada.

Uus liin tooks Eestisse miljoneid kroone

•• Iiri lennukompanii Aer Linguse plaan avada uus otseliin Tallinna ja Londoni vahel võiks Eesti majandusse tuua miljoneid lisa­kroone.

•• „Uuel (odav)lennuliinil võib olla märkimisväärne positiivne mõ­ju. Suurbritannia puhul avalduks see eriti selgelt, sest valdavalt tullakse sealt Eestisse lühikesele linnapuhkusele. See on aga toode, mille eelduseks on just tihe ja odav lennuliiklus,” ütles Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse (EAS) turismiarenduskeskuse direktor Tarmo Mutso.

•• Sellised turistid on Mutso hinnangul valmis reisima ka väljaspool suvehooaega, kasutades tihti ära madalhooajal pakutavaid soodsamaid lennu- ja majutuse hindu.

•• Peamiselt tänu easyJeti Tallinna-Londoni otselendude alustamisele novembris 2004 suurenes Suurbritannia turistide arv Eestis 2004. ja 2005. aastal hüppeliselt. „Kui keskmiselt kulutab Suurbritannia turist Eestis umbes 5300 krooni, siis võis hinnata, et lisandunud turistid kulutasid siin umbes 151 miljonit krooni,” arvutas Mutso.

Sisuliselt Ryanairi uus katse

••    Mõni aasta tagasi Tallinna lennundusturule tulla tahtnud Euroopa suurima lennukompanii Ryanairi plaan jäi kõrgete lennujaamamaksude tõttu soiku.

••    Aer Lingus on Ryanairi tütar­ettevõte, nii et lennundushiid proovib siin omal moel taas kätt.

••    Ryanairile kuulub Aer Lingusest 30 protsenti. Veerand ettevõttest kuulub Iirimaa valitsusele, 14% firma töötajatele ning ülejäänu Iiri ja Londoni bör­sil kauplevatele investoritele.

••    Majandusminister Juhan Parts pole enda sõnul Aer Linguse ja lennujaama läbirääkimistest teadlik. „Keerulised läbirääkimised olid Ryanairiga, kes nõu­dis väga kõvasid tingimusi.”

••    Partsi hinnangul on kahetsus­väärne, et suurfirma avaldas nii jõuliselt survet.