“Kahjuks uued laevad hilinevad ning peame ajutiselt kasutama asenduslaevasid. Turul ei ole pakkumises hanketingimustele vastavaid laevasid, mida saaksime lühiajaliselt rentida ning seetõttu ei saa me ajutiselt ja täies mahus lepingutingimusi täita. Lepingutingimuste mittetäitmise korral on ette nähtud trahv, mille rakendamisega oleme arvestanud,” rõhutas Arro just aspekti, et leitavad asenduslaevad ei pruugi täielikult ministeeriumiga sõlmitud lepingutele vastata.

TS Laevade juht Kaido Padar täpsustas hiljem Ärilehele, et erinevate laevade rentimiseks käivad neil endiselt läbirääkimised, mis on äärmiselt pingelised ning rõhutas, et suursaarte ja mandri vahelistele liinidele asenduslaevad kindlasti ka leitakse. Küll aga ei pruugi nad olla tõepoolest täpselt vastavate näitajatega nagu lepingus ette nähtud.

Ärileht kirjutas sel nädalal, et TS Laevadel peab 1. oktoobril olema ette näidata neli laeva, olgu need omad või ajutiselt renditud, sest majandusministeeriumiga (MKM) sõlmitud leping näeb ette, et kui vedaja ei alusta teenusepakkumist kokkulepitud mahus, on ministeeriumil õigus nõuda kuni viis miljonit eurot leppetrahvi.

Siis ei maininud TS Laevade juhatuse liikmed, et just lepingule vastavaid asenduslaevu võimalik leida pole. „See pole päris nii, et meil nüüd muud valikut polegi. Eks see on tõsi, et lühem rendiperiood tähendab kallimat hinda. Aga kasvõi seesama Mercandia renditi ju kõigest kaheks kuuks 920 000 euro eest Taani firmalt. Eks kõik tahavadki hinda. Pigem on küsimus selles, kas parajasti on meile sobiv laev vaba, ning võib-olla tõesti pole näiteks Vahemerelt mõtet laeva pool kuud siia tuua, et kuu aega siin sõita," arutles TS Laevade juht Kaido Padar veel nädala algul.

See tähendab, et trahvitegemise õigus rakendub kohe kui TS Laevadel on isegi neli laeva, aga kui need ei vasta näiteks hankelepingus ettenähtud reisija- ja autokohtade arvule. Seega kui TS Laevad saaks ka kaubale Vjatšeslav Leedoga vanade ehk praegu Saaremaa ja Hiiumaa vahet kurseerivate laevade rentimiseks, ei vasta needki tegelikult uue lepingu tingimustele.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete juht Rasmus Ruuda ütles, et täna pole võimalik täpsemaid trahvisummasid prognoosida. "Trahvi suurus määratakse lähtuvalt sellest, milline olukord 1. oktoobril vastu vaatab - mitu ja mis suurusega laeva on, kas graafikust suudetakse kinni pidada jne."