Miks on vaja veel ühte hinnangut majanduse olukorrale? Ettevõtete juhid teavad kõige paremini, mis toimub nende ettevõttes, nende sektoris, nende turgudel. Suheldes iga päev klientide ja partneritega, töötades otse „põllul“, analüüsivad ettevõtjad iga hetk infot ja ka tunnetust, mida nad töö käigus saavad, ja teevad sellele tuginedes otsuseid. Kas võtta töötajaid juurde või mitte. Kas investeerida uude tehnoloogiasse või oleks see praeguses olukorras liiga suur risk. Kas ma julgen võtta selle suure tellimuse või jään ma sellega mingil põhjusel hätta. Need otsused ja see tunnetus koos mõjutab väga palju seda, kuhu ja kuidas majandus liigub. Poliitikakujundajatele on seda oluline teada ja arvestada.

Spidomeetri üks oluline osa, mis koondhinnangut mõjutab, on ettevõtjate hinnang valitsuse tegevusele kolme viimase kuu jooksul – kuidas on otsused ja ka arutelud mõjutanud ettevõtluskeskkonda ja Eesti majanduse konkurentsivõimet. Ettevõtjale on oluline teada, mis hakkab toimuma ja kuidas see teda mõjutab. Ning paraku on valitsuse otsused vahel ettevõtja poolt vaadates ebaratsionaalsed, kahjulikud või lihtsalt üleliia kiirustades tehtud. Praeguse valitsuse koalitsioonileppes on ilus eesmärk: Arendame ettevõtluskeskkonda sooviga luua Eestist atraktiivseima piirkonna maailmas. Kuidas selle eesmärgi poole liikumine ettevõtjate meelest edeneb, me mõõdamegi. Või on valitsuse tegevus hoopis ettevõtjatele kahjulik? Soovitame valitsusel ettevõtjate hinnangut kuulda võtta ja järeldused teha.

Teine oluline mõjutaja on ettevõtjate prognoos, kas nad kavatsevad järgmise poole aasta jooksul investeeringuid toodete, teenuste ja tehnoloogia arendamisse suurendada, vähendada või jätta samaks. Või puuduvad sellised investeeringud sootuks? Eestis räägitakse palju vajadusest liikuda targema majanduse poole. Leiame, et kui nõuame ettevõtjatena targemat majandamist ja targemaid otsuseid riigilt, peame ka ise (st ettevõtjad) samuti targemaks muutumisse panustama.
Teisest küljest näitab ettevõtjate valmidus selliseid suure riskiga investeeringuid teha ka nende kindlustunnet, mis on taas oluline näitaja.

Lisaks võtab spidomeeter Eesti Konjunktuuriinstituudi regulaarsest küsitlusest arvesse 19 näitajat (need kõik on ettevõtjate hinnangud), näiteks toodangu maht viimase 3 kuu jooksul ja prognoos 3 kuuks, tellimused ja eksporttellimused praegu, valmistoodang, müügihinnad järgmisel 3 kuul, töötajate arv järgmisel kolmel kuul, investeeringu ootused käesolevaks aastaks jm