Lääne kompaniid mitmekordistavad tanklate arvu Baltikumis

Nii Eesti kui välismaised kütusefirmad ootavad lähiaastatel kütuseturu plahvatuslikku tõusu ning ehitavad Eestisse üha uusi teenindusjaamu, keskendudes peamiselt Tallinnale.

Parimal stardipositsioonil on esimese Lääne kütusekontsernina Balti turule tulnud Soome Neste OY.

Kuna Balti turg on Soomele väga lähedane, näeb Neste Baltikumis koduturgu ning uurib seepärast aktiivselt laienemisvõimalusi piirkonnas, ütles kompanii Läänemere piirkonna logistikadirektor Jukka Helin. "Bensiinitarbimise kasvuprognoosid on peamine põhjus, miks me Baltikumi investeerime," lisas ta.

Analüütikud ennustavad, et Lääne-Euroopast Baltimaadesse veetava bensiini- ja diislikütuse maht kasvab järgmise 3-5 aastaga järsult. Nende hinnangul peaks bensiinitarbimine kaheksa miljoni elanikuga Baltikumis jõudma Lääne-Euroopa tasemele viie-kuue aastaga.

Neste kavatseb ehitada sajandivahetuseks umbes 45 bensiinijaama Balti regioonis, mis suurendaks teenindusjaamade arvu 90ni.

Neste Oil Eesti jaemüügijuhi Heikki Vuorise sõnul asetab Neste pearõhu Eestis Tallinnale, kuhu ehitab veel sel aastal vähemalt kolm uut teenindusjaama. Praegu on Nestel Eestis 22 teenindusjaama.

Norra riiklik naftakompanii Statoil tuli Balti turule kolme-nelja aasta eest. Praegu on tal regioonis 35 bensiinijaama, kusjuures arvu on kavas sajandivahetuseks tõsta sajani, ütles Statoili avalike suhete juht Baltikumis Baiba Rubess.

Statoil jätkab teenindusjaamade ehitamist ka Eestisse. Epp Kiviaed Statoilist ei täpsustanud, kuhu peale Viljandi veel uued tanklad tulevad.

Kiviaia sõnul peaks sajandivahetuseks Statoilil olema Eestis kokku 22 teenindusjaama. Ta lisas, et arv on esialgne ning seda on veel vara täpsustada. Praegu on Statoilil Eestis 13 teenindusjaama.

Kõva võitlust turuosa pärast peab ka Norra Norsk Hydro AS ja USA naftahiiglase Texaco Inc.-i ühisettevõte Hydro-Texaco. Praegu on Hydro-Texacol Baltikumis 16 bensiinijaama, kuid aasta lõpuks peaks see arv kasvama 26-ni, ütles ühisettevõtte tegevdirektor Karsten Olesen.

Kompanii kavatseb lähema paari aastaga kiiresti laieneda, kuid pole veel otsustanud, kui palju tal 2000. aastal Baltikumis bensiinijaamu olema peaks. "Loodame saavutada mõistliku turuosa - vähemalt 10 protsenti," ütles Olesen.

Hydro Texacolt infot Eesti teenindusjaamade kohta eilse päeva jooksul saada ei õnnestunud.

Euroopa suurim teenindusjaamade kett Shell kahekordistab sel aastal tanklate arvu Eestis neljalt kaheksale, ütles Shell Eesti tehniline direktor Imre Leetmaa. Ta lisas, et kolm kuni neli tanklat tulevad Tallinnasse ning üks teenindusjaam kas Tartu kanti või Kirde-Eestisse.

Eesti suurim, USA firma Coastal Baltica Holding tütarfirmale E.O.S. kuuluv tanklakett EK säilitab olemasolevate maatanklate võrgu ja arendab tegevust Tallinnas, Tartus, Pärnus ja Rakveres, ütles mai alguses EK asedirektor Olle Horm.

"äsja valmis uus tankla Pärnu kesklinnas, mis kuulub kaubanduskeskuse Port Artur koosseisu, EK on alustanud tankla ehitust Tallinnas Mustamäe ja Tammsaare tee ristmikul. Tartusse on sel aastal kavas rajada autopesula, Rakveres käivad tankla ehitamiseks läbirääkimised linnavalitsusega," lisas ta.

Alexela ja Autokütuse kaubamärgi all tegutsevaid tanklaid ühendav AA-Trading ehitab sel aastal kolm uut teenindusjaama Tallinna ja Tartu ümbrusesse. "Kohad on olemas, aga konkreetsematest asukohtadest on veel vara rääkida, sest asjatoimetused on veel pooleli," ütles AA-Tradingu jaemüügijuht Indrek Randveer. Peale kolme teenindusjaama ehitamise uuendab AA-Trading olemasolevaid linnades asuvaid tanklaid.

Tanklaketil Petra on praegu 8 tanklat, sel aastal ehitab firma 3 uut teenindusjaama juurde.

Peamiselt kütuse hulgimüügiga tegelev Lukoil avab lähipäevadel Kohtla-Järvel Ahtmes teenindusjaama ning ehitab tänavu Tallinna 2-3 uut tanklat.

Lukoil ES-il on praegu kaheksa konteiner- ja neli teenindusjaama. "Au see meile ei tee," ütles Lukoil ES-i arendusdirektor Sven Krull. Ta lisas, et edaspidi areneb Lukoil sama jõudsalt kui teised kütusemüüjad.

KRISTJAN OTSMANN