Must nimekiri firmadest plaanitakse avalikustada teise kvartali jooksul. “Sinna satuvad ettevõtted, kelle peale tuleb palju kaebusi ning kes eiravad korduvalt tarbijate õigusi,” ütles tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ning avalike suhete osakonna juht Kristina Vaksmaa. “On ettevõtteid, kes rikuvad korduvalt seadust, kusjuures tegemist on ühesuguste rikkumistega. Loodame, et nimekirjal on ennetav toime, mis sunnib ettevõtjaid seadusi järgima.”

Saku Metalli turundusjuhi Siret Seederi sõnul oleks ehmatus suur kui Saku Metall nimekirja satuks. “Oleme eesmärgiks seadnud olla aus ja õiglane. Tegeleme kõikide klientide kaebustega,” rääkis ta. Seeder pidas musta nimekirja olemasolu siiski väga vajalikuks.

“Mingit infot see ju annaks. Seega, miks ka mitte,” ütles Tallinna Kütte kommunikatsioonijuht Elen Mitt. Tema arvates oleks see justkui võlgnike nimekiri. “Loodan, et meie firma sinna ei satu. Meile see ei meeldiks, samuti nagu kõikidele teistele firmadele ilmselt,” lisas Mitt.

“Eesti Energial on umbes pool miljonit klienti. Kui me ka väga tahaks, et kõik neist rahul oleksid, on sada protsenti rahulolu võimatu saavutada,” ütles Eesti Energia pressiesindaja Riina Vändre. Tema sõnul on vajalik iga algatus, mis probleemsete firmade kohta lisainfot annab.

Vaksmaa sõnul on ettevõtteid, kes korduvalt seadust rikuvad ning kelle kohta tarbijad põhjendatud avaldusi teevad, vaid umbes kümmekond. “Kaebused, mis nende kohta laekuvad, põhinevad näiteks müüja kohustuste täitmata jätmisel,” rääkis ta.

Konkreetset ettevõtete musta nimekirja keeldus ta kategooriliselt avaldamast, põhjendades, et see on alles koostamisel. Tema sõnul kipuvad probleemid korduma jalatsipoodide, arvuteid ja arvutitarvikuid müüvate kaupluste ning ehitustöid tegevate ettevõtete puhul.

“Loodan, et nimekiri hakkab sisaldama õiglast infot. Seal peaksid tõesti olema vaid need ettevõtted, kes ei ole kliendile kahju hüvitanud või rikkumist likvideerinud,” ütles Tallinna Kaubamaja direktor Kati Kusmin. “Kui juba lõpetatud juhtumid jäävad sinna üles, siis on asi tendentslik,” lisas ta.

Vaksmaa sõnul ei ole otsustatud, millist informatsiooni nimekiri sisaldama hakkab.

Nimekirja hakatakse firmasid kandma klientide kaebuste ning tarbijakaitseameti reidide tulemuste alusel. “Nimekirja kokkupanek eeldab põhjalikku analüüsi, et tagada kõikide firmade võrdne kohtlemine. Ebaõiglane nimekirja sattumine on välistatud, sest sinna saab sattuda vaid korduvate tõestatud rikkumiste korral. Kui tarbijate pöördumised on põhjendamatud, ei järgne ettevõttele ka mingeid sanktsioone,” rääkis Vaksmaa. Tema sõnul võiks tarbijakaitse nimekirja üle vaadata iga kuue kuu kuni ühe aasta tagant.

Ettevõte, kes on sattunud musta nimekirja, võib pöörduda kohtu poole, kui ta leiab, et asjaolud, millest lähtudes tarbijakaitseamet on ta sinna lisanud, ei ole õigustatud.