Majandusministeerium on võtnud oma südameasjaks viia ellu ärimees Rein Kilgile kuuluva Tartu Sadama kava avada Tartu ja Pihkva vahel laevaliin.

Majandusminister Edgar Savisaar kirjutas 30. juunil Vene transpordiministrile Igor Levitinile saadetud kirjas, et Eesti on valmis alustama laevaliiklust Peipsi ääres asuva Praaga küla ja Pihkva või StroÏinetsi sadama vahel.

Savisaar palus kirjas Levitinilt ajakava, millal oleks võimalik sadamate vahel navigeerimist alustada, ning kiitis Peipsi, Lämmi- ja Pihkva järve vesikonnas laevaliikluse arendamiseks 2002. aastal sõlmitud Eesti-Vene kokkulepet.

Laaksaare-Piirissaare ja Tartu-Piirissaare laevaliine opereeriva Tartu Sadama omanik Kilk ütles, et Tartu-Pihkva liini avamise kava on kümme aastat hautud ja sellega poliitilisel tasemel tegeldud, aga ministeerium on just viimasel ajal asunud probleemi tõsisemalt lahendama. “Eesti poolel praegu takistusi pole, küll aga on Vene poolel takistused, mida ei saa erafirma lahendada,” ütles Kilk.

Majandusministeeriumi peaspetsialisti Gerli Koppeli sõnul on positiivne, et eraettevõtja soovib alustada laevaliiklust Peipsi järvel, mis on Eesti jaoks ainuke siseveekogu, mille kaudu on ühendus teise riigiga.

Pikk ajalugu

“Viis aastat tagasi tehtud proovireis näitas, et huvi nimetatud liini avamise vastu on,” märkis Koppel. Euroopa kontekstis on siseveeliikluse arendamine olnud Koppeli sõnul viimasel ajal üks tähtsamaid teemasid.

2002. aastal sõlmitud Eesti-Vene kokkuleppe kohaselt kooskõlastavad mõlemad pooled sadamate ja sildumiskohtade loetelu, kuhu on lubatud siseneda teise lepingupoole laevadel.

“Esialgu ei oleks tegemist regulaarreisidega, vaid tellimusreisidega. Pikemas perspektiivis tuleks aga kindlasti kõne alla regulaarse laevaliini avamine Eesti ja Vene vastavate sadamate vahel,” ütles Koppel.

Kilk: ostan uue laeva

•• Kilgi idee on avada huvireisijatele mõeldud regulaarliin, mille tarbeks ostetaks ka uus laev. Laev hakkaks liikuma õhtul, marsruut kulgeks mööda Emajõge Peipsi järvele, Piirissaarest mööda. Mööda Velikaja jõge sõites jõuaks laev hommikuks Pihkvasse ja tuleks õhtul tagasi. Kokku oleks trass umbes 150-kilomeetrine. “Tegemist oleks atraktiivse reisiga, mis tooks turismigruppe Tallinnast Tartusse, huvi oleks ka soomlastel ja rootslastel,” rääkis Kilk.

•• Peamiseks probleemiks liini avamise puhul on asjaolu, et Vene poolelt ei ole saadud Eesti laevale veel Vene territoriaalvetesse sissesõidu luba. Ka Vene piirivalve ei ole selliseks liiniks veel valmis.