Lux Expressi omaniku Hugo Osula sõnul ei tohiks muutused ettevõttele suurt mõju omada, sest maakonnasisese liikluse osa on Lux Expressil väga väike. Siiski võib tema sõnul oodata reisijate arvu vähenemist Ida-Virumaa linnadevahelises liikluses, sest tasuta ühistransport võtab sealt oma osa. "Kommertsbussiliikluse eripära ongi see, et muudatustega peab arvestama ja olema nendeks valmis," rõhutas Osula.

"Meie huvi on kindlasti, et reisijad veelgi rohkem ühistransporti kasutaks ning selles mõttes on tasuta ühistransport esimene otsus, mis suurendab ühistranspordi atraktiivsust," ütles ta. Kuid nüüd oleks Osula sõnul mõistlik aeg edasi minna. Näiteks umbes kümme aastat tagasi vähenes järsult kommertsbussiliinidel piletitulu ja reisijate arv. "Otsisime erinevaid võimalusi inimeste meelitamiseks bussidesse ja pakkusime soodustusi nii noortele kui vanematele. See tõi kaasa väga suure reisijatevoo ning lõppkokkuvõttes kasvas nii busside atraktiivsus kui ka konkurentsivõime," rääkis ta.

Samas rõhutas Osula, et maakondlik riigihangetel põhinev bussiliikluse süsteem nõuab uut visiooni. Selleks tuleks analüüsida, miks on piletitulud ning reisijate arvud nii väikesed – kas liinivõrk peaks olema dünaamilisem, kas peaks kasutama tellimusvedusid jne.

Go Busi pressiesindaja Marko Paloveer ütles, et Go Busi linnade vahelisi liine võib tasuta ühistransport tõesti mõnevõrra mõjutada, sest inimestel tekib valikuvõimalus - maksta pileti eest või mitte, kuid otsust mõjutaks eelkõige busside sõidugraafikud. „Mõned inimesed on nõus ootama tunnikese kauem, et saaks tasuta sõita, kuid paljud mitte,” ütles ta.

Taisto Liinid OÜ esindaja Jan Landrat nentis, et ka nende linnadevahelistel kommertsliinidel on puutepunkte maakonnaliinidega, kus hakkavad alates 1. juulist kehtima nullpiletid. "Järvamaal, Vilajndimaal, Võrumaal ja Tartumaal on kindlasti neid punkte, mille me oleme need enda jaoks praeguseks ka ära kaardistanud," ütles ta.

"Kui kõik senised reisijad kasutavad edaspidi neid liine, millega nad on harjunud sõitma, siis ei juhtu otseselt midagi. Kui aga toimub suurem reisijateränne tasuta bussidesse, siis me peame hakkama sõiduplaane üle vaatama," ütles Landrat. Samas rõhutas ta et Taisto Liinide eesmärk ei ole ühtegi liini ennetavalt sulgeda. "Eks vaatame, mis saama hakkab," ütles ta.

Hansa Bussiliinid AS sulgeb Viljandi-Valmiera liini tasuta ühistranspordi ootuses

Hansa Bussiliinid AS pöördus majandusministeeriumi poole avaldusega tunnistada kehtetuks kaugsõiduliini Viljandi-Valmiera sõiduluba. Seda põhjendusega, et juulist kehtima hakkav tasuta ühistranspordi plaan viib liinilt viimsedki sõitjad ja liini pole lihtsalt mõtet käigus hoida.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete juht Rasmus Ruuda ütles avalduse kohta, et liiniveo lõpetamise süüdlaseks ei tasu pidada tasuta ühistransporti. "Liinivõrgus toimuvad muudatused, sealhulgas liinide sulgemine on tavapärane protsess, mis on toimunud nii enne tasuta ühistranspordi tulekut ning toimub ka edaspidi," lisas ta.

Ka maanteeamet lisas omaltpoolt statistika, mis näitab, et bussiliine suleti ka enne tasuta ühistranspordi kuupäeva lähenemist. "Sellel aastal on kehtetuks tunnistatud 20 liiniluba vedaja taotlusel. 2017. aasta teisel poolaastal on kehtetuks tunnistatud 25 liiniluba vedaja taotlusel," täpsustas amet.

Praeguseks on otsustanud 11 maakonda hakata alates 1. juulist tasuta ühistransporti pakkuma. Nendeks on Põlvamaa, Võrumaa, Valgamaa, Hiiumaa, Saaremaa, Läänemaa, Tartumaa, Jõgevamaa, Järvamaa, Ida-Virumaa ja Viljandimaa.