Interneti teenusepakkujad kasutavad võlglastest klientide salastatud musta nimekirja, et säästa end klientidest, kes ei tasu oma arveid.

Meediamaa tegevdirektori Toomas Mölderi sõnul on suurematel firmadel olnud tänu võlgnikele enam kui 100 000 krooniseid tulude mahakandmisi.

Praegu kasutavad ühist nimekirja interneti teenusepakkujad Microlink Online, Teleport ja Infonet. ülejäänud teenusepakkujad kasutavad küll nimekirja, kuid ei lisa sinna uusi võlgnikke. "Hetkel 135 nime sisaldav nimekiri ei saa kunagi olema avalik," lubab Mölder.

Mölder põhjendab interneti teenusepakkujate mustade nimekirjade pidamist sellega, et kui juriidilistelt isikutelt on tasumata arveid suhteliselt lihtne kätte saada, siis eraisikute puhul on arvete tasumise nõudmise mehhanism puudulik. "Nad kipuvad seda mõnikord ära kasutama," möönab ta.

Möldri sõnul on võlgujäävate klientide probleemi tekitanud nendega lepingute sõlmimata jätmine, sest lepingud oleksid aluseks võlglasest kliendi kohtusse kaebamisel.

Mölder jagab võlgnikud nelja rühma. Esimesse rühma kuuluvad koolilapsed, kes on tellinud interneti teenusepakkujalt ühenduse ilma vanemate teadmata ja varjavad nende eest arveid. "Nad ei olegi kavatsenud seda maksta, kui nende üks kasutajatunnus pannakse kinni, siis nad avavad oma sõbra või tuttava nime all uue ja kasutavad seda kuni see omakorda kinni pannakse," räägib Mölder.

Prominendid väldivad maksmist

Teise rühma moodustavad inimesed, kes on hakanud kasutama internetti, kuid siis selles pettunud. Nad loobuvad teenuse kasutamisest, ilma et nad teavitaksid sellest teenuse pakkujat ja saavad arveid edasi.

"Kolmas seltskond on teadlikud sulid, kes kasutavad ära seda, et nende vastu sanktsioonid puuduvad," mainib Mölder, kelle sõnul kuulub sellesse rühma mitmeid avaliku elu tegelasi, näiteks telesaadete juhte ja börsiettevõtete esindajaid. Nende nimesid Mölder ei avalikusta.

Neljanda rühmana nimetab Mölder inimesi, kellel lihtsalt puudub raha arvete tasumiseks. "Neid on suhteliselt vähe," sõnab ta.

Mustad nimekirjad kaovad

Mölder ei näe mustadel nimekirjadel eriti pikka tulevikku. "Pigem on lahendus selles, et teenusepakkujad sõlmivad klientidega korrektsed lepingud," ütleb ta.

KRISTJAN OTSMANN