"Transiit ja rahvusvaheline logistika ilma naaberriikide vaheliste normaalsete suhete ja läbikäimiseta areneda ei saa," märkis Vähi. Tema sõnul vajavad Euroopa Liit (EL) ja Venemaa koostööd, kirjutas BNS.

"See koostöö areneb ning Eestil on EL-i liikmena ja Venemaa naabrina hea loogiline võimalus selles osaleda," ütles Vähi.

Peaminister Andrus Ansipi kohtumine Venemaa peaminister Dmitri Medvedeviga sel kuul andis Vähi sõnul hea stardipositsiooni suhete parandamiseks riikide vahel ning Eestile uue võimaluse oma geograafilisest asendist tulenevate võimaluste rakendamiseks. "Õppigem põhjanaabrilt suhtlemist idanaabriga," märkis Vähi.

Praegu Eesti transiit Vähi sõnul väheneb, nii et sadamate kaubakäive on väiksem kui 2006. aastal, samuti töötavad Eesti sadamad ja raudtee poole võimsusega. Piiri ületavate kaubarongide arv on praegu kolm korda väiksem kui viis aastat tagasi, sest Venemaa Oktoobriraudteel pärast 2007. aasta aprilli alanud remonditööd kestavad edasi, märkis Vähi. Samas naaberriikides, Hiinas ja mujal sadamate kaubakäibed kasvavad.

"Olukord viitab sellele, et miski on väga korrast ära," kommenteeris Vähi. "See allakäiguprotsess tuleb peatada." Vähi sõnul on risk selles, et kogu riigi maine tervikuna saab kahjustatud ning investorid ja kaubaomanikud muutuvad ettevaatlikuks.

Samas sai Läti tänavu viie raudteeprojekti arenduseks ligi 150 miljonit eurot, sealhugas üle 20 miljoni euro Liepāja sadamasse viiva raudtee rekonstrueerimiseks ja Narvast veidi ida pool asuva Venemaa Ust-Luga sadama arendamiseks on viimastel aastatel investeeritud üle 10 miljardi dollari, märkis Vähi.

Möödunud aastal oli Silmet Grupi kontserni kuuluva Sillamäe Sadama kaubakäive 6,56 miljonit tonni võrreldes aasta varasema 4,94 miljoni tonniga. Sadama osa Eesti sadamade kaubakäibes oli ettevõtte andmeil tänavu veebruari seisuga 15,7 protsenti. Möödunud aastal oli see 15,1 protsenti võrreldes 10,2 protsendiga 2010. aastal ja 4,6 protsendiga 2008. aastal.

"Valu südames ja pisar silmas oleme lootusrikkalt vaadanud tulevikku ja investeerinud. Läbi raskuste oleme seitsme aastaga jõudnud seitsme miljoni tonnini," kommenteeris Vähi. Sillamäe Sadama kulumieelne kasum oli mullu 10,47 miljonit eurot võrreldes 2011. aasta 7,55 miljoni euroga. Ettevõtte puhaskasum oli 2011. aastal 1,43 miljonit eurot ja see mullu rohkem kui kahekordistus ligi 3,3 miljonile eurole.