Kui Šveitsis Zürichi peatänaval ringi kõndida, võtavad erinevad kaubamajad silme eest kirjuks. Üksteise kõrvale on sõbralikult riiulitele lebama sätitud enam-vähem kõik maailma tippmoe kaubamärgid. Eksklusiivse sisustuse ning naeratavate uksehoidjatega butiik-kaubamaju laiub Zürichis nii, nagu oleks keegi neid külvikust puistanud. Põhjamaade ega Baltikumi kohta sama öelda ei kannata.
Tallinna, Riia ja Helsingi tillukeste brändikaupluste valikut kõrvutades elatustaseme erinevusele vaatamata drastilisi erinevusi silma ei hakka. Enam-vähem kõik, mida pakutakse sealpool lahte, on saadaval ka siinpool – kaubanduskeskustesse juurdunud Lacoste, Gant, Guess ja teised nimekamad kaubamärgid kedagi enam jalust ei raba. Ilmselt just Stockmanni kaubamaja on andnud eestlaste bränditeadlikkuse tõusule suure panuse. Nüüdseks on siia potsatanud tuntuse ja hinnaklassi poolest kõrgmoe brändide hulka kuuluvad Armani, Hugo Boss, MaxMara, Escada jt. Äsja avati Tallinnas Armani esinduskauplus.
Samas on arvata, et sellega asi ka piirdub. Miks Baltikum ja Põhjamaad ülieksklusiivsete brändide osas nii tagasihoidlikud on?
“Teil (Põhjamaades, Baltikumist rääkimata – toim) ei ole ju raha,” tegi maailma tunnustatuim juveelidisainer Fawaz Gruosi kevadel toimunud Baseli juveelimessil suuri silmi, vastates küsimusele, miks tõeliselt rikaste ja ilusate kaubamärgid Põhja-Euroopast kõrge kaarega üle lendavad. Tõeliselt õitsele puhkeb luksuskaupade äri ennustatavalt hoopis Aasias. Euroopa (s.h Põhjamaad) on luksusele ning glamuurile orienteeritud äri jaoks tallatud rada. Siinne rahvas olevat liiga tagasihoidlik. Maitse pigem traditsiooniline kui moodne ning tagatipuks surub pidurile ka Õhtumaa langev majandus.
Pessimist ja optimist
Siiski on ka teistpidi arvajaid. Skeptilise juveeliärimehega hoopis teistsugust sammu astub Leedu kapitalile kuuluv 40 kallimasse hinnaklassi jääva rõivabrändi esindusõigust omav Apranga Grupp. 23 miljonit maksma läinud Armani eksklusiivbutiigi avamisürituse käigus konstateeris Leedu firma Apranga Grupi peadirektor Rimantas Perveneckas, et rõivaärisse panustatud investeering peaks tagasi tulema viie kuni seitsme aastaga. Mõeldes vaatepildile, kus rahvas veel vaid kutsetega seltskonnale avatud butiiki uksest ja aknast sisse pressis, võib optimismiks põhjust olla.
“Loodame parimat, aga ei julge edu suhtes pead anda,” seletab Perveneckas. Pikalt moeäri plusse ja miinuseid kaalunud ärimees annab endale siiski aru, et need vähesed ostujõulised kliendid, kelle hing massidele pakutavast midagi paremat ihkab, saavad oma kraami edukalt ka mujalt kokku osta. Niisiis oleks ikka pisut naiivne loota, et New Yorgi Viienda Avenüü brändid alates Louis Vuittonist ning lõpetades Gucci ja Pradaga ühel päeval ka Tallinna esinduskvartalis pilku püüavad.

Apranga: rohkem kui 40 brändi
•• Apranga esindab rohkem kui 40 tuntud kaubamärki Euroopast. Frantsiisilepingud on Aprangal kaubamärkidega Zara, Hugo Boss, Emporio Armani, Ermenegildo Zegna, Max Mara, GF Ferre, Mango, Miss Sixty, Bershka, Pull and Bear, Mexx, Betty Barclay, Jack&Jones ja Only. Baltimaades on Apranga Grupil kokku 64 kauplust, millest 46 Leedus, 15 Lätis ja 3 Eestis. Kokku on Apranga Grupi opereeritavatel kauplustel Baltimaades 40 000 ruutmeetrit müügipinda.