Selle aasta maikuust kuni oktoobrini tegid tarbijakaitseameti, maksu-ja tolliameti ning maanteeameti töötajad üle Eesti automüügikohtades kontrolloste. Kokku võeti ette 35 ettevõtet ja valiti välja 110 autot, mida ametnikud tavaklienti etendades erinevatelt automüüjatelt ostma läksid.

„Me leidsime nende kõikide peale Valgamaalt ühe automüüja, kes rääkis täpselt ja ausalt kõik auto puudused ära,“ nentis tarbijakaitseameti direktor Andres Sooniste.

Kontrollialase koostöö käigus selgus, et erinevaid rikkumisi esines 57 protsendil kontrollitud ettevõtetest.

„Seejuures näitasid tarbijakaitseameti ja maanteeameti kontrollid muu hulgas, et 28 protsendil juhtudest puudus autol müügikuulutuses reklaamitud varustus ja 22 protsendil juhtudest selgus alles lepingust, kes on auto tegelik müüja. 21 protsendil juhtudest olid kontrollitud autod avariilised, kuid tarbijale selle kohta teavet ei antud või anti seda oluliselt vähemal määral,“ rääkis Sooniste.
Kõige drastilisem number iseloomustab aga kasutatud autode läbisõitu – üle poolte autodest oli „nooremaks tehtud“.

Tänaseks on tarbijakaitseamet algatanud 11 väärteomenetlust. Kaheksa ettevõtte väärteomenetlused on praeguseks lõpetatud, kolme ettevõtte osas on menetlused veel pooleli.

Tarbija petmine moodustab vaid ühe osa kasutatud autode turul toimuvatest pettustest. Lisaks tekitatakse ebaausate skeemidega igal aastal riigi rahakotti arvestatava suurusega maksuauk ja mitte vähem oluline pole ka see, et suur osa tehniliselt heas korras valetatud autodest kujutavad endast reaalset ohtu liikluses.

Ametid: aitab ainult koostöö

Tänasel ümarlaual tõdesid tarbijakaitseameti, maksu- ja tollimeti, maanteeameti ning Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL), Auto24.ee ja Eesti Liisingühingute Liidu esindajad, et seda probleemidepundart on võimalik lahendada vaid siis, kui sellesse panustavad kõik pooled, sealhulgas ka tarbijad ise.

Suuresti peaks asjale kaasa aitama see, et Eesti registris olnud sõidukite tehnilisi andmeid ja ajalugu saab juba lähitulevikus hakata ühtsest allikast kontrollima.

„Meil on plaan avada portaal, kus kõik on mustvalgel kirjas: kas sõiduk on sattunud avariisse, kas sõidukil on kehtiv kindlustus, mitu korda on auto Eestis käest kätte rännanud ning milline on tegelik läbisõit. Need andmed on olemas, kuid vajavad keskpõrandale kokku toomist,“ selgitas maanteeameti peadirektor Aivo Adamson.

Sooniste rõhutas, et portaal on abivahend autoostjale – otsuse teeb siiski tema. „Kui automüügi käigus on müüja poolt ilmselge info varjamine, siis on see ostjale selge sõnum – ära osta!“ rõhutas ta ja lisas, et ta loodab, et see sõnum tõesti ka ostjateni jõuab, ükskõik kui ahvatlev konkreetne auto põhjusel või teisel siis ka pole.

„Ebaselgus ei tohi muutuda kasutatud autode turul normaalsuseks. Kui firma keeldub tarbijale avaldamast auto tegelikku müüjat, auto VIN-koodi ja muud olulist teavet, on see märk ettevõtte ebausaldusväärsusest ja auto tuleks sealt ostmata jätta,“ ütles Sooniste.

Tarbijakaitseamet on koostanud autoettevõtete jaoks ka juhendi, kus on kirjas seadusest tulenevad nõuded autode müümisel, mis rakenduvad novembrist. Samuti hakkab amet avalikustama ettevõtete nimesid, kes on rikkumistega vahele jäänud.

Ümarlauale kogunenud ametid rõhutasid, et ootavad kõigilt turuosalistelt korrektset käitumist.

„Käes on sektori enese tõehetk – kas võtta suund teenuse kvaliteedile või jääda lootma, et ehk ei jää vahele.“

Eelmisel nädalal alustasid tarbijakaitseamet, maanteeamet ning maksu- ja tolliamet laiaulatuslikku teavituskampaaniat „Kasutatud auto osta targalt!“, mille eesmärk on anda autoostjatele praktilist nõu kasutatud autode ostmisel.

Hea teada

Järelturul vahetas mullu omanikku 95 099 sõiduautot.

Kasutatud sõiduautosid toodi Eestisse 30 213, mis moodustab 61%. Ligi pooled neist toodi Saksamaalt.

Kõige rohkem toodi Eestisse sõiduautosid, mis oli välsiriigi teedel liigelnud 4 aastat.

Vähemalt 83% sel aastal Eestisse toodud USA kasutatud autodest on olnud avariilised, kahjustunud või uppunud.

Vähemalt 25 000 autoostjat on saanud petta.

Esialgsel hinnangul on automüügituru maksuauk ligi 18 miljonit eurot.