Lennufirmad muutuvad järjest rohkem teenindusettevõtete sarnaseks ja kõikvõimalike lisateenuste pealt teenitavad tulud on pidevas kasvutrendis. Reisijana ootame loomulikult igalt vedajalt head teenust ja teenindust – igati õigustatud ootus.

Sagedamini lendajad aga teavad, et kõik lennud ei laabu alati nii, nagu sooviks. Eelmisel aastal hilines Euroopas iga viies lend, keskmiselt pisut alla tunni, ja sel aastal ei ole põhjust paremat loota. Miks on nii, et olenemata lennuettevõtte nimest, satume ikka aeg-ajalt olukordadesse, kus tuleb reisijana pettuda?

Lennuettevõtted peavad iga lennu kohta väga täpset statistikat. Reisijatele on ehk kõige olulisem lendude täpsus ja nende regulaarne toimumine. Esimene mõõdik ütleb, mitu protsenti lendudest väljub 15-minutilise täpsusega.

Teine mõõdik räägib regulaarsusest ehk sellest, mitu protsenti lendude koguarvust toimuvad. Paraku on nii, et mitte üheski lennufirmas ei toimu 100% lendudest ega välju ka kõik lennud 15-minutilise täpsusega.

Sellele, miks see nii on, ei ole ühest vastust. Iga lennu jaoks peab toimima terve süsteem, mille loob lennufirma koos hulga tugiteenuseid pakkuvate ettevõtetega. Lennuliiklus tiheneb aasta-aastalt ja koormus nii õhuruumile kui ka maapealsele teenindusele kasvab. Seetõttu on lennufirmal teinekord keeruline eelmiselt lennult hilinenud reisijaid ära oodata, kuigi nad sooviksid seda teha.

Ilmselt on meil kõigil rääkida lugu toredast bussijuhist, kes märkas tahavaatepeeglist meid peatusesse ruttamas ja meid viisakalt ära ootas. Sellist hoolivat teenindust me ju ootamegi. See on see, mille eest oleme nõus isegi rohkem maksma. Lennunduses on aga taoline ootamine oluliselt keerulisem, isegi juhul, kui lennufirmal endal on selleks valmidus olemas.

Erinevalt bussifirmadest peab lennuettevõte jälgima minutilise täpsusega meeskonna tööaega ja siin ei saa kompromisse teha. Samuti peab väljalend toimuma tihti väga kindlas ajavahemikus ja kui seda ei tehta, võib järgmine stardiluba tulla alles paari tunni pärast. Nii võivad hilineda kõik selle lennukiga opereeritavad lennud sel päeval.

Ka Nordical on esinenud olukordi, kus on soov ja võimalus hilinenud reisijad välisjaamast õhtuks koju tuua, kuid sealne lennujaam on oma värava õigeaegselt sulgenud ja teenindajad suundunud järgmiste tööülesannete täitmisele.

Võime vaid ette kujutada seda pettumust, kui reisija näeb mõnekümne meetri kaugusel koju suunduvat lennukit, millel võib-olla ka uksed veel lahti, kuid teha pole enam midagi. Lennumeeskonnal ei ole sellistel puhkudel paraku õigust hilinenud reisijaid terminalist lennukisse lubada, ilma et väravas neid nõuetekohaselt registreeritaks.

Suvi on lennunduses tihe aeg. Soovitan kahe lennu vahele jätta pisut suurema ajavahe kui muidu, et maandada lendude hilinemisest tulenevaid riske. Samuti tasub osta üks pilet, mis viib sind otse lõppsihtkohta, mitte kahte üksikut, sest viimasel juhul ei ole sul õigust kompensatsioonile, kui peaksid jätkulennust maha jääma.

Siiski julgen kinnitada, et ootame sind alati ära, kui selleks vähegi võimalust on.