“Tegime külastuskeskuse seepärast, et ettevõtte poole pöördusid huvigrupid, kes soovisid tulla nii tootmistehast külastama kui ka eri valdkondade kohta lähemat infot küsima,” märgib Coca-Cola Hellenic Eesti avalike suhete juht Annela Laaneots. “Soovime seda võimalust pakkuda.” Tema sõnul kinnitavad Coca-Cola senised kogemused, et tulemusrikas on kahesuunaline suhtlus, kus kõik küsimused saavad vastuse.

Ka Eesti Posti prioriteet on olla avatud, kinnitab ettevõtte pressiesindaja Inge Suder. Menukad on olnud 1.–7. kassi õpilastele mõeldud ekskursioonid: mõne kuuga on postiettevõtet külastanud pea pool tuhat koolilast ja suveni on kõik ekskursioonid broneeritud. Ekskursioonil saab näha, kuidas postitööd tehakse, ja kirjutada päris kirja oma lähedasele või sõbrale, märkida ümbrikule korrektse aadressi ja postitada kirja.

Ka Saku Õlletehasel on avalik külastuskeskus, kinnitab ettevõtte turundusdirektor Rauno Stüff. Giidi juhendamisel saab tutvuda tootmise ja muuseumiga ning degusteerida kesvamärjukest.

Igale poole ei saa

Eesti Põlevkivi paraku külastuskeskust loonud ei ole, märgib ettevõtte avalike suhete juht Raivo Lott. Tema sõnul on harvad ekskursioonid karjääridesse pigem erand kui reegel, sest tegemist on ikkagi tööpiirkondadega. Kaevandamisest annab aimu Kohtla kaevanduspark-muuseum, mille loomisele ettevõte on kaasa aidanud ja seda mitmeti tänaseni toetab.

Rakvere Lihakombinaati ei saa samuti ekskursioonile minna, sest Euroopa õigusaktid keelavad lihakäitlemisettevõtetesse külastajaid tuua, tunnistab ettevõtte kommunikatsioonijuht Kairit Prits. Tootmisruumides võivad viibida vaid kombinaadi põhitegevusega seotud isikud.

Maailmas on üsna levinud, et suurettevõtted võõrustavad külastajaid, ja otsest tagasisidet peetakse maine hoidmisel tähtsaks.

Nõuanded

Külaliste vastuvõtmine ettevõttes

•• täpsustage eelnevalt, millist infot külalised on tulnud saama, ja keskenduge eelkõige sellele

•• ärge piirduge teoooriaga: külalisi huvitavad praktilised lahendused – võimalusel tutvustage konkreetseid tegevusi ja tulemusi

•• kui on tegemist ettevõttega, kus on võimalik midagi näha (nt tootmine), siis pakkuge seda võimalust (tagada tuleb külastajate ohutus jm nõuete täitmine)

•• valmistage võimaluse korral teabematerjale, mida külastajad saavad kaasa võtta

•• ettevõtte külastus peab olema optimaalse pikkusega: mitte liiga pikk, et külastajad väsiksid, ega ka liiga lühike – muidu võib külalistel tekkida mulje, nagu poleks nendega tegelemiseks aega

•• kui külastajatel on huvi, leidke võimalus kutsuda kohtuma vastava valdkonna töötajaid: personaliala üliõpilastel võiks võimaldada kohtuda personalijuhiga, finantsvaldkonna üliõpilastel finantsjuhiga – lisaks inimesele, kes ekskursioone teeb

•• katsuge vältida ettevõtte- või tootereklaami – sellesse ei suhtuta hästi, sest inimesed on eelkõige tulnud infot saama

Kommentaar

Rauno Stüff

Saku Õlletehase turundusdirektor

Eesti pikima ajalooga õlletehasel, Saku Õlletehasel on samuti avalik külastuskeskus. Saku vald nimetati neli aastat tagasi Eesti õllekultuuri pealinnaks. Külastuskeskuse tarvis on renoveeritud vanim säilinud pruulikoda, mis asub ettevõtte territooriumil. Külastuskeskuses on avalik pubi, õllebaar, mis on tehtud omaaegsest vasksest keedukatlast, ja muuseumi väljapanek õlletegemise ja Saku Õlletehase ajaloost.

Külastuskeskuse pubi on lahti iga päev kella 12–23. Ekskursioone koos giidiga saab aga ette tellida. Ekskursioon sisaldab giidi juhendamisel tutvustusringi tootmisruumides ja muuseumis ning degusteerimist pubis.

Päevas käib kuni kolm gruppi, suveajal kuni viis gruppi. Suuremalt osalt on külastajad välismaalased, kelle jaoks on kohalik tugev saksa kultuuriruumile omane õllekultuur põnev ja meeleolukas osa Eesti-reisist.

Kuid käib ka Eesti gruppe. Käivad tudengid oma õllelaudade raames, käiakse kollektiividega meeskonnatöö üritustena ja lihtsalt sünnipäevi pidamas.