Kui maikuus ütles USA president Donald Trump, et otsustab hiljemalt novembri keskpaigaks, kas kehtestab imporditariifid Euroopa Liidu liikmesriikides toodetavatele autodele ja auto varuosadele, siis nüüd paistab, et Trump kavatseb oma otsustamise tähtaega pikendada, kirjutab Bloomberg.

Euroopa Liit on lubanud, et kui Trump oma ähvarduse ellu viib, vastab ühendus omalt poolt 39 miljardi dollari väärtuses tariifidega USA kaupadele. Teemaga kursis olevate Valge Maja allikate sõnul ei ole USA president veel lõplikku otsust teinud ning plaanib selle langetamise tähtaega pikendada. Valge Maja ei soovinud esmaspäeval ametlikku kommentaari sel teemal anda.

Samas vihjas võimalikule otsuse tegemise tähtaja pikendamisele selle kuu alguses Bloombergi TV-le intervjuu andnud USA kaubandusminister Wilbur Ross.

„Meie lootus on, et need läbirääkimised, mis meil on autotootjatega eraldi käimas seoses nende investeerimisplaanidega, kannavad vilja, mistõttu ei pruugi üldse olla vajadust 232 sektsiooni rakendada ei täielikult ega ka osaliselt,” ütles Ross, viidates riiklikele julgeolekuhuvide sektsioonile 232 1962. aastal vastu võetud kaubandustavasid puudutavas seaduses.

"Trump ei kehtesta neid imporditariife," teatas Euroopa Komisjoni ametist lahkuv president Jean-Claude Juncker juba eelmisel nädalal Saksa ajalehele Suddeutsche Zeitung. Trumpi kevadine plaan näeks ette 25% tolimaksu kehtestamist välismaistele autodele. Euroopa Komisjoni arvutuste kohaselt tähendaks see, et ühenduses toodetud autod hakkaks USA-s 10 000 euro ehk 11 000 dollari võrra rohkem maksma.

Eelmisel aastal ärritas Trump Euroopa liidreid oma otsusega kehtestada terasele ja alumiiniumile vastavalt 25% ja 10% tollitariifid. Sellegi otsuse tegi ta rahvuslikele julgeolekuhuvidele viidates. Kuigi otsus puudutas importi kogu maailmast, otsustas EL sellele vastata omapoolsete tariifidega sellistele Ameerika kaupadele nagu Harley Davidsoni mootorrattad, Levi Straussi teksapüksid ja Ameerika päritolu bourboni viski.

Euroopa autodele ja auto varuosadele plaanitavad USA tollitariifid tooks kaasa täiendavaid pingeid transatlantilistes suhtes, kuna Euroopa Liidu autotööstuse ekspordimaht Ameerikasse on kümme korda suurem kui ühenduse terase ja alumiiniumi eksport. Euroopa Liidu vastutariifid hakkaks mõjutama USA eksporti Euroopasse senisest oluliselt suuremal määral.

Trumpi administratsioon on jõudnud tariifide vältimiseks kahepoolsete kokkulepeteni teiste suuremate autotööstusi omavate riikidega nagu Mehhiko, Kanada ja Jaapan.