AS Taremali pakutud odav tudengibuss osutus seadusevastaseks, mistõttu üliõpilaskondade Liit jätkab sõidusoodustuste taotlemist valitsuselt.

üliõpilaskondade Liit sõlmis Tallinna Tehnikaülikooli tudengite eestvõttel väikefirmaga Taremal lepingu, mille kohaselt kehtib sõidul Tallinnast Tartusse ja tagasi sooduspilet rahvusvahelise üliõpilaspileti omanikele. Selliseid tudengeid on Eestis ülikooli üliõpilaskonna valitsuse esimehe Tarmo Silla hinnangul umbes 10 000.

Eile sai aga AS Taremal teede- ja sideministeeriumilt teate, et ilma liiniloata ta tudengeid regulaarselt vedada ei tohi.

üliõpilaskondade Liit arutas eile haridusministeeriumis taas, kuidas üliõpilastele transporditoetust välja maksta. Samal ajal on üliõpilased alustanud läbirääkimisi ka suurte ja väikeste bussifirmadega, kes võiksid anda neile hinnaalandust.

Sild ütles, et suured bussifirmad on äraootaval seisukohal. "Nad nagu ei usu veel, et valitsus on lõplikult otsustanud bussifirmade kaudu doteerimise lõpetada," sõnas Sild.

Segapuntra lahendamiseks tahavad üliõpilased esmalt käes hoida valitsuse otsust, kus on selgelt kirjas, missugune kord tuleval aastal kehtima hakkab. Seejärel võib hakata läbirääkimisi pidama nii väikeste kui suurte bussifirmadega.

Taremal on kahemehefirma, kes tegeleb rahvusvaheliste reisidega. Firma omanik Rein Talusaar ütles, et üliõpilaste vedamine lahendanuks nende vana bussi kasutamise probleemi. 1979. aasta Scaniaga ei tohi tuleval aastal enam rahvusvahelisi reise sõita, aga maha kandmiseks on buss liiga hea, selgitas Talusaar.

AS Taremal on arvestanud, et esimesel aastal võib tudengibuss jääda ka väikesesse miinusesse. "Kõik oleneb sellest, mida teeb riik järgmisel aastal dotatsioonidega," lausus Talusaar. Ta ütles, et kui tudengid bussist kaovad, siis on firma mõelnud endale odava piletiga sõitjaid otsida kas invaühingu või pensionäride ühenduse kaudu. Reis pidavat ennast ära tasuma 45-protsendilise täituvuse korral. Kui 50 kohaga bussis on 20 sõitjat, siis tuleb firma juba enam-vähem ots-otsaga kokku, nentis Talusaar.

Ajakirjanduses kuulutati nädala alguses välja, et buss hakkab käima Tallinna ja Tartu vahet esmaspäeval, neljapäeval ja pühapäeval ning üks ots maksab 35 krooni. Esimese proovisõidu tegi tudengibuss möödunud pühapäeval nii, et bussis oli ainult üks reisija. Teine katsetus pidi olema sel pühapäeval.

Eile leppisid Tehnikaülikooli üliõpilasliidrid Taremali omanikuga kokku, et nad ei jätka reise, kuni juriidilised probleemid on lahendatud.

Tarmo Sild ütles, et üliõpilaskondade Liidule on teinud pakkumisi ka teised bussifirmad. "Tallinna-Tartu liin on pirukas, mida kõik soovivad, aga tudengid soovivad sõita kogu Eestis," ütles Sild. Seetõttu on üliõpilasliidrid huvitatud ka suurfirmade pakkumistest.

Tartu bussijaama infoteenistuse andmetel käib praegu Tartu ja Tallinna vahet iga päev 41 bussi. 16 sõitu teeb aktsiaselts SEBE, 14 Tarbus, 5 Mootor, 2 Maur ja Tallinna Autobussikoondis ning Võru Autobaas ja Tallinna Autobussikoondise MK kumbki ühe sõidu. Bussipilet Tallinnast Tartusse maksab 56-66 krooni. Reedeti on Tallinna bussidele tavaliselt väga suur tung ja reisijaid jagub ka teistel päevadel.

ANU JõESAAR