Kuigi suvel hakkas lennuliiklus teatud määral taastuma, sunnib Euroopas järjest süvenev koroonaviiruse teine laine lennufirmasid oma tulevikuprognoosides kahjumeid ümber hindama ja otsima täiendavat rahalist abi, kirjutab Financial Times.

Prantsuse-Hollandi lennufirma Air France-KLM andis reedel teada, et peatab kuuks ajaks lennud ning hoiatas, et ettevõtte kahjum süveneb pärast kolmanda kvartali 1,05-miljardilist tegevuskahjumit veelgi.

Ettevõtte kolmanda kvartali kogukahjum küündis 1,7 miljardi euroni, kuna ettevõttel tuleb süstida 565 miljonit kriisiga toimetulemiseks vajalikku restruktureerimisse. Nimelt plaanib ettevõte enne aasta lõppu koondada 9000 inimest. Ettevõtte kolmanda kvartali käive langes möödunud aasta sama ajaga võrreldes 67%.

2004. aastal Prantsuse lennufirma Air France’i ja Hollandi lennufirma KLMi ühinemise tulemusel moodustunud lennundusgrupp on seni palju kiita saanud, et suutis koroonaviiruse esimese laine järel uue tegevjuhi Ben Smithi juhtimisel kiiresti ettevõttes ümberkorraldusi teha. Küll aga on ettevõtte aktsiahind koroonakriisist tingitult juba 70% langenud.

Selleks, et tekkinud olukorras ellu jääda, on paljud lennufirmad läinud massiliste kärbete ning täiendava raha kaasamise teed.

British Airwaysi omanikfirma International Airlines Group (IAG) tegevjuht Luis Gallego märkis reedel, et kuigi hästi korraldatud testimisvõimekused lennujaamades aitavad uusi lennuliine avada, stimuleerida majandust ning võimaldada inimestel rohkem reisida, on ta veendunud, et reisijanumbrid ei taastu enne 2023. aastat.

„Me soovitame valitsustel tungivalt panna lennujaamades püsti lennueelsed testmisvõimekused ning võimaldada lennukordidore kõigile põhimarssruutidele,” märkis ta. Näiteks Air France-KLM näeb praegu vaeva, et saad kiirtestimine lahkuvatele lendudele paika nii Pariisis kui Amsterdamis.

British Airwaysi emafirma IAG esimese üheksa kuu tegevuskahjum oli 5,95 miljardit eurot. Lennundusgrupi kolmel põhiturul – Suurbritannias, Hispaanias ja Iirimaal – on juba kehtestatud koroonaviiruse teise laine kontrolli alla saamiseks uued rangemad piirangud. Väga tugevalt on pihta saanud ka üleatlandiline lennuliiklus.

IAG, mis koondab enda alla lisaks British Airwaysile Aer Linguse, Iberia, Vueling Airlines'i ja mõned teised lennufirmad, on juba teatanud, et plaanib kogu grupi ulatuses vähendada oma lennumahte 30%. Saksa lennuettevõte Lufthansa töötab vaid veerandil oma senisesest võimekusest.

Air France-KLM-i võlakoormus tõusis kolmandas kvartalis 1,3 miljardi euro võrra ja küündib nüüd 9,3 miljardi euro tasemeni. Võrreldes juunikuuga, kui ettevõttel oli käibevahendid 14,2 miljardi euro ulatuses, on summa kahanenud nüüd 12,4 miljardi euroni.

Bernsteini analüütiku Daniel Roeska hinnangul on ettevõttel piisavalt vahendeid järgmise suveni. „Küll aga peavad reisijanumbrid hakkama järgmisest suvest taastuma, vastasel juhul peab ettevõte leidma vastuse küsimuse, kust ta leiab täiendavaid käibevahendeid,” hindas analüütik. Air France-KLM on praegu võtnud miljardeid eurosid laene kas otse Prantsuse ja Hollandi valitsuselt või nende garantiide alusel.

IAG-l oli septembri lõpu seisuga käibevahendeid viie miljardi euro ulatuses. Kui arvestada juurde ka möödunud kuul kaasatud rahasumma, on lennundusgrupil likviidseid vahendeid 9,3 miljardit eurot. Davy Researchi analüütiku Stephen Furlongi hinnangul on IAG-l tänaste olude jätkumisel – ehk tugevate riiklike piirangute ja väga väikeste reisijanumbrite keskkonnas –, piisavalt vahendeid järgmiseks 16 kuuks.

Kui reedeks olid riigi lukku panemisest teada andnud Prantsusmaa, Saksamaa, Hispaania ja Kreeka, on nädalavahetusel neile lisandunud ka Suurbritannia ja Portugal. Austria on kehtestanud öise liikumispiirangu.