Maksuamet nõuab kohtus 12 miljonit krooni võlgneva Eesti Bussi pankrotti, kirjutab Postimees. Võlale lisanduvad viivised kolme miljoni krooni eest. Üle poole maksuvõlast moodustavad sotsiaalmaksud.

Kokku on firmal võlgu umbes 20 miljonit krooni, osa sellest kütusefirmadele.

Kui kohus peaks pankroti välja kuulutama, võivad päevapealt seiskuda kõik 45 liini, millel Eesti Buss vedas aastas kokku umbes kolme miljonit reisijat.

Teede- ja sideministeeriumi maanteeliikluse osakonna juhataja Lembit Kiviloo hinnangul satuvad löögi alla ennekõike väiksemad ja tihedate peatustega liinid, mida peamiselt teenindas Eesti Buss.

"Põhiliinid suudavad teised bussifirmad eeldatavasti ära teenindada," lisas ta.

Kiviloo ütles, et ka sel juhul, kui pankrot jääb välja kuulutamata või kui kohtuotsus kaevatakse edasi, võib võlgades oleval Eesti Bussil tekkida raskusi kütuse ostmisega. Tema sõnul näeb ministeerium lahendust selles, et teistele firmadele väljastatakse kiiresti ajutised liiniload. Liinilubade konkurss võtab tavaliselt aega üle kuu.

Kiviloo hinnangul ei saanud Eesti Bussiga seonduvaid probleeme ennetada, sest ministeeriumi ja bussifirma esindaja taanlase Fleming Andersseni vahel puudus igasugune side. "Ta ei ilmu isegi kohtusse," nentis Kiviloo, kelle sõnul oli ministeerium Eesti Bussi kehva finantsolukorraga ammu kursis.

AS Eesti Buss tekkis RAS Mootori erastamisel, kui erastamisagentuur ja Taani firma Nomaal moodustasid ühisfirma. Nomaalile kuulus 61 protsenti Taanist toodud busside ja riigile 31 protsenti RAS Mootorile kuuluva Tallinna bussijaama eest.

Pärast aktsiakapitali laiendamist kuulus taanlastele juba 68 protsenti aktsiatest.

RAS Mootori sundlikvideerimisel müüdi Tallinna bussijaam maha ja sellest saadud raha läks erastamisagentuuri andmetel maksuvõlgade katteks. Nüüd kuulub bussijaam OÜ Balti Investeeringutele ning seda rendib 31. jaanuaril äriregistrisse kantud OÜ Skanmark.

Kuna Eesti Bussile enam kinnisvara ei kuulu, pole võlausaldajatel ilmselt pankrotipesast raha oodata. Taanist toodud ja nüüdseks viletsas seisukorras bussid on juba pankadele panditud või ei oma müügiväärtust.