Tallinnas Eesti Näituste hallis toimunud turismimessil TOUREST 97 ei säästnud maakonnad fantaasiat ja raha, et end võimalikult hästi müüa.

Kui tuntud turismimaad ja kuulsad firmad piirdusid enamasti kirevate reisiraamatute jagamisega, siis maakondade tutvustajad olid messihalli toonud hulga erinevat kraami alates topistest ja lõpetades mootorsaaniga.

Enamiku maakondade pakutavate trükiste kvaliteet ei kannata veel välja võrdlust välismaiste klantsraamatutega, seetõttu andsid tasuta jagatavate teabematerjalidena tooni koopiamasinaga paljundatud lehekesed.

Läänemaa oli pilgu püüdmiseks kokku kuhjanud kõrkjatihniku, mille keskel asetses parditopiste pere koos kuldmunadega. Samas kõrval plastmassvannis lebas mutta vajutatud Barbie nukk. Haapsalu Turismi esindav Irene Vähi võttis iga natukese aja tagant Barbie vannist välja ja segas selle jalgadega muda, ise selgitades, et kui hea ravimuda tükk aega liigutamata seisab, koguneb selle pinnale vesi.

Lõuna-Eesti maakonnad pakkusid end välja ühise kujundusega. Võrumaa oli kohale toonud Arctic Cat mootorsaani ja pannud sellele istuma Teppo lõõtsa tõmbava muhu vestis pillimehe. Lõõtsasikutaja ei osanud põhjendada, miks tal just muhu vest seljas on. "See on poest ostetud vest," nentis mees.

Ida-Viru turismiedendaja Enn Käiss ütles Kuremäe kloostri maketi juures, et selle saatis turismimessile kloostri juht ema Varvara isiklikult. Käiss lisas, et nad tahtsid Ida-Viru tutvustuseks samasse nurka välja panna ka pühapildi, küünlad ja viirukipanni, aga see kavatsus jäi katki. See-eest oli idavirulastel kaasas kopra- ja kalatopis ning välismaa jookidega uhkeldava Valge Hobu kõrtsi mudel.

Käissi sõnul ei suhtunud Kiviõli linna juhid kuigi hästi turismiedendajate ettepanekusse panna vaatamiseks välja tuhamäe pilt. "Aga alati, kui ma turistidega tuhamäe otsast alla tulen, on nad väga rahul," nentis Käiss, kes tõi messile vaatamiseks ka oma kivististe kollektsiooni.

Kolm Soome ja kolm Eesti maakonda reklaamisid end ühisprojekti "Blue corridor" raames. Nn sinises koridoris korraldatud degusteerimistunni joogid olid Värska vesi, Sovetskoje Shampanskoje ning Saku õlu, mis pidid nähtavasti iseloomustama Viru- ja Jõgevamaad. Arusaamatuks jäi, miks ei pakutud pigem Virumaa kolme õlletehase toodangut ega Jõhvis villitud mineraalvett. Projektijuhi Kirsti Mannersalo sõnul pakuti kohalikke jooke eelmisel päeval.

Kõrvalboksis lasid Ida-Virus asuva Uusküla puhkekeskuse esindajad Sillamäe õllel voolata ja mekkisid kõrvale suitsulatikat. Eestikeelse küsimuse peale reageeris puhkekeskust tutvustav Irina Iila venekeelse "shto?"-ga. Iila kinnitusel pole keeleprobleem teda seganud, sest Venemaal teatavat head Uusküla puhkekeskust niigi.

Soome turistide giidina töötav Uno Vetner nentis, et põhjanaabrid tunnevad saarte ja Pärnu kõrval viimasel ajal huvi ka Ida-Eesti vastu. Vetneri hinnangul eksponeeris end messil eriti hästi suvepealinn Pärnu.

Kokku oli turismimessil väljas 429 eksponenti Eestist ja veerandsajast välisriigist.

REIN SIKK