Kaitseministeeriumi endise kantsleri Tarmo Möldri juhitav ettevõte Chamonix XO tõi turule Eestis väljatöötatud ripsmeseerumi Yxes, millega loodetakse murda Euroopa ilukaubandusse.

„Meie seerumi retseptuur on internetis kõigile kättesaadav, kuid koostöös Eesti teadlastega lõime tehnoloogia, mis annab kõikidest samalaadsetest toodetest parema tulemuse,” ütles Mölder. „Eesmärk on jõuda tootega Euroopa kaubanduskettidesse, kuid alustuseks peame Eestis kanna kinnitama.”

Eestlaste loodud seerum erineb seni turul levinud värviga pikendajatest selle poolest, et ripsmete kosmeetilise parandamise asemel paneb see need kasvama looduslike ainete kaasabil. Ripsmevärvi kasutatakse kreemi- või palsamisarnase toimega seerumist eraldi. Esmalt otsiti rohtu kiilaspäisuse raviks, kuid saadi segu, mis hoopis tihendab ja pikendab ripsmeid. Retsepti kuuluvad karvastruktuuri tugevdavad oliivi-, kummeli-, avokaa­do, mandli- ja riitsinusõli.

Eesti kosmeetikafirmade vahelisele konkurentsile viidates ei soovinud Mölder avaldada seerumi väljatöötamisega seotud teadlaste nimesid. Chamonix XO osanik on Bigbanki suuraktsionär Parvel Pruunsild. Mullu asutatud Chamonix XO tegutseb Tallinna tehnikaülikooliga seotud Tehnopolis. Ripsmeseerumi Yxes retseptuur on kooskõlastatud tervisekaitsega.

Foorumituntus aitab

Seerum Yxes on eelmise aasta lõpust müügil Tallinna Kaubamajas, kus peetakse kodumaist ja looduslikku päritolu üheks olulisemaks müügiargumendiks. „Esimesed Yxes-tooted osteti jõulude ajal ja klientide tagasisidet saame oodata seega veebruaris, kui seerumi kasutamine peab hakkama märgatavaid tulemusi andma,” rääkis Tallinna Kaubamaja ilumaailma kategooriajuht Kristel Prikko. „Selleks et uus kosmeetikatoode ennast kaubana õigustama hakkaks, läheb tavaliselt kuni aasta aega.”

Prikko sõnul kasutab ta ise kosmeetikafirma Talika ripsmepikendajat. „Yxes tuli turule pärast seda, kui ma olin Talika toote juba ostnud,” selgitas Prikko. „Kui see otsa saab, siis proovin eestlaste toodet.”

Teiste Eesti kosmeetikatootjate hinnangul on Chamonix XO-l ühe tootega raske turul läbi lüüa, sest ostjad otsivad kosmeetikatooteid, mis omavahel kokku sobiksid.

„Kosmeetika alal tegutseb küll firmasid, kes teevad ühte-kahte asja, kuid siis peavad nad neid valmistama mõnele suure kaubamärgi omanikule,” ütles AS-i Orto juht Gunnar Laasi. „Mõne tuntud kaubamärgi leidmisel oleks ripsmeseerumi tootjatele edu tagatud, sest uue kaubamärgi loomine on väga raske.”

Üle kümne aasta loodustoodete kosmeetika alal tegutsenud Ingli Pai OÜ kogemuse põhjal peab ilutoode esmalt saama tuntuks klientide internetifoorumites ja kohvikujuttudes. „Kui toode on korralikult pakendatud ja mõistliku säilimisajaga, siis hakkab ta ise enda eest rääkima,” ütles ettevõtte juht Tiina Lillep. „Mina ei saa ühelegi tootele edu või ebaedu ette ennustada.”

Tehnopolis tegutseb üle 150 ettevõtte

26 inkubaatoris

Toeks kaks ülikooli

•• Tehnopol on teadus- ja ärilinnak, mille Tallinna tehnikaülikool asutas alustavatele ja kasvavatele ettevõtetele innovatsioonikeskuseks. Ligi 36 000 ruutmeetril rendipinnal tegutseb üle 150 ettevõtte, Tallinna tehnikaülikool ja IT-kolledž.

•• Tehnopolis asub nutikate tehnoloogiapõhiste ideede kiireks ja mugavaks elluviimiseks mõeldud äriinkubaator, kus tegutseb 26 vastset ettevõtet.

•• Enamik äriinkubaatorist välja kasvanud ettevõtteid tegutseb Tehnopoli veebilehe andmeil edukalt ja on laiendanud oma tegevust välisturule.

•• Tehnopoli teaduslikku tagalat kindlustab kaks ülikooli, kolm teadusarenduskeskust, 1100 teadlast ja 12 000 tudengit.

•• Tehnoloogiapargi arendamise sihtasutuse asutasid 2003. aastal Eesti riik, Tallinna tehnikaülikool ja Tallinna linn.

Vaata ka:

www.tehnopol.ee