Turundusämber: Ferrari võitleb kohtus 21-aastase noorukiga

 (11)
Turundusämber: Ferrari võitleb kohtus 21-aastase noorukiga
Foto: Ester Vaitmaa

Sammy Wasem oli 15-aastane, kui ta alustas Ferrari fännilehekülje haldamist Facebookis. See sai kiiresti sotsiaalvõrgu üheks populaarsemaks auto-teemaliseks leheküljeks. Kuus aastat hiljem on mees käimas kohut Itaalia autotootja Ferrari endaga. Juhtum on oluline, see määratleb, millised on erinevate poolte õigused sotsiaalvõrgustikes, kirjutab Bloomberg.

Ühes juhtumis on hagejaks Sammy Wasem ja tema isa Olivier. Nimelt kaotasid nad fännilehe üle kontrolli, Ferrari võttis selle üle. Nende sõnul ebaseaduslikult. Ferrari on ka Wasemid kohtusse andnud. Nende sõnul on Ferrari fännilehte kasutatud vääralt - reklaamitud seal autotootjaga mitte seotud tooteid ning saadetud isiklikke sõnumeid. Nii näiteks kutsus Wasem inimesi seal oma 18. sünnipäevale.

Juhtum on praegusele ajale väga omane. Ettevõtetel tuleb sotsiaalvõrgustikes üha enam tegeleda enda autoriõiguste ja kaubamärgi kasutust puudutavaga.

„Me ei võitle Facebooki või oma fännide vastu, aga nende vastu, kes kasutavad meie intellektuaalset vara, et endale raha teha," ütles Ferrari pressiesindaja Stefano Lai. Wasemid aga ütlevad, et nad ei ole mingit raha saanud. Sammy Wasem kulutas oma isiklikku taskuraha, et ehitada üles Ferrarile kasulik turundus-lehekülg.

Teistsugune lähenemine

Kontrastiks Ferrari käitumisele on Coca-Cola Company. Nemadki seisid silmitsi samasuguse juhtumiga. Coca-Cola aga otsustas fännilehekülje loojad enda palgale võtta. Sotsiaalmeedia võim on lihtsalt nii suur, et paljud suurte brändide omanikud on loobunud igasugustest kohtuasjadest. Isegi kui brändile on tehtud kahju.

Coca-Cola pakkus kahele Facebooki-lehe teinud mehele rahalisi vahendeid, et nad lehte edasi arendaks ja seda haldaks. Tol ajal oli lehel 2 miljonit „like'i", nüüd, viis aastat hiljem, 80 miljonit.

„Sotsiaalmeedia ajastul, kus igal ühel on võimalik olla 24/7 internetis ning oma häid või halbu arvamusi esitada, on ülioluline oma fänne ja järgijaid austada," ütles Coca-Cola esindaja.

„Advokaatide suhtumine on muutunud. Me püüame jõuda võimalikult rahumeelse lahendini, me ei soovita käituda agressiivselt," rääkis Brüsselis asuva advokaadibüroo jurist Benoit Van Asbroeck.

Teine võimalus on riskida sellega, et ettevõte hakkab kulutama kohtupinki ning see omakorda võib kaasa tuua fännide pahameele.

Ferrari võttis aga just agressiivse taktika. 2009. aastal saadeti Wasemitele e-kiri, kus kiideti nende senist tööd. Fänne oli enam kui 500 000. Kuid nad lisasid kirja lõppu, et kahjuks peavad nad juriidilistel põhjustel fännilehekülje haldamise üle võtma.

„Kellelgi ei ole õigust sellist lehekülge niisama üle võtta. Selle loojad võivad vabalt pidada seda oma loominguks ning ühtlasi kaitstuks kaubamärgiseaduse poolt," ütles üks Hollandis resideeruv advokaat, kes ei ole siiski selle konkreetse juhtumiga seotud.

Wasemid jäid siiski lehekülge haldama koos Ferrariga, tingimusi ei pandud aga paberile. Nelja aasta pärast võttis ettevõte haldamise lihtsalt üle. 2013. aastal esitasid Wasemid tsiviilhagi nõudes tasu 5500 töötunni eest.

Wasemite viga võis olla see, et nad nõustusid, et nende loodud lehekülg saab olema Ferrari ametlik fännilehekülg, kuid seda ei tõesta ükski dokument. Midagi ei ole allkirjastatudki.

Genfi kohtul on vaja peagi võtta vastu otsus. Wasemid tahavad kompensatsiooniks 11 miljonit dollarit ning soovivad, et uuritaks ka Facebooki rolli fännilehe ülevõtmises. Järgmised arengud selles loos peaks tulema aprillis.