“See võimalus on väga suur, et osa neist uppunud autodest jõuab Eestisse,” lausus Baltikumi suurima autokaupluse Balti Realiseerimiskeskus varamüügi osakonna juhataja Priit Maanurm. “Juba praegu on internetis näha, et üleujutustes räsida saanud autod on Saksamaal müüki jõudnud.”

Maanurm kinnitas, et neile ei ole keegi koostööpakkumist teinud. “Me ei too Saksamaalt autosid,” ütles ta. “Oleme tähelepanu suunanud siseturule, sest nii on võimalik auto ajalugu paremini jälgida.”

Maanurm ütles, et edaspidi peavad automüüjad sõidukite tehnilist olukorda tähelepanelikumalt uurima.

“Tegemist on odavate autodega ja kindlasti hakkavad väiksemad tegijad neid Kesk-Euroopast meile tooma,” lausus Maanurm. “Kannatada saanud autode kogus on meeletu, aga vaevalt selliseid sõidukeid meile massiliselt tuuakse.”

Maanurme hinnangul on ehk kolme kuu pärast näha looduskatastroofi konkreetsemat mõju siinsele autoturule. “Suurem oht tuleb aga teiselt poolt, sest varastel läheb elu lihtsamaks,” lisas ta. “Nad saavad autod odavalt kätte ja üritavad kiiresti müüki paisata, sellel on hindadele teatav mõju.”

Toyota Balticu turundusjuht Üllar Lanno ütles, et ametliku kanali kaudu autod tõenäoliselt Eestisse ei jõua. “Sellisel juhul kaotaks ettevõtted lojaalseid kliente ning võidaks üksnes pettunuid,” tõdes ta. “Tegemist saab olla lühiajaliste erainvestoritega, kes on riskialtimad. Nad tarnivad autod siia ja üritavad neist kiiresti lahti saada.”

Samuti tuleb Lanno sõnul jälgida, kas selline olukord võimaldab transiiti ida poole. “Venemaal on nõrgem ostujõud ja sealsetes avarustes on nõudlus odavamate autode järele kindlasti suurem.”

Õnneks meie ja Peugeot’ ühine tehas Tšehhis on alles ehitamisel ja sealt veel autosid ei tulnud ega tule ka kahe järgmise aasta jooksul, ütles Lanno. “Annaks jumal, et pilved sealt kohalt ära läheksid.”

Lanno sõnul on Toyota detailidest üle 80 protsendi korduvkasutusega. “Kui õnnetus oleks tabanud ka meie autosid, siis tõenäoliselt oleks autoosad ümber töötatud.”

Autoregistrikeskuse direktor Eero Till märkis, et neil rikutud autode sissetoomise takistamiseks olulisi vahendeid pole. “Jälgime, et masinad nõuetele vastaksid,” ütles Till. “Näiteks vaatame tüübikinnitusi, auto füüsilist väljanägemist ning et ta poleks liiklusohtlik.”

Ka Till ei uskunud kahjustatud autode massilisse toomisse, kuna rikutud elektrisüsteemide taastamine on väga kulukas ja vaevarikas.