Vaevalt mõned kuud üle aasta luksusliku Brabuse, Hamanni ja TechArti tuuninguga autosid müünud endine rallisõitja Urmas Põld on Rocca al Mares asunud esinduse kinni pannud ja kavatseb enda sõnul kolida oma äri väiksemale pinnale.

„Praegusel ajal on see tegevus seal majanduslikus mõttes liiga kulukas ja suur,” tunnistas Põld. Vanas Tallinna Paldiski maantee salongis on valgus juba kustunud, lõplik otsus uue pinna osas aga veel langetamata. „Teema jääb samaks,” lubas Põld, kelle sõnul tuleb uus esindus Tallinna kesklinna piiresse.

Esimest korda sulges tuunitud autode salong uksed juba tänavu mais, toona viitas venekeelne ajaleht Delovõje Vedomosti salongile sõidukeid vahendanud firma OÜ Tortugacars priskele üürivõlale. Mõni aeg hiljem käis äri luksust taotleva kliendi heaks samal pinnal edasi, kuid on nüüdseks taas suletud.

Eestisse sõitma jäänud Brabuse autode täpset arvu Urmas Põld nimetada ei osanud. „Kümnetes neid lugeda ei saa,” tunnistas ta.

AS-i Silberauto Mercedes-Benzi sõiduautode müügidirektori Toomas Kreegi hinnangul võib üks Urmas Põllu autoäri kolimise põhjusi olla tugev kukkumine ülikallite luksusmudelite müügis tervikuna. „Peoaeg oli 2006 ja 2007, kui erilisi ja kalleid autosid toodi Eestisse suhteliselt palju,” märkis Kreek. Selliste sõidukite hinnad algasid toona paarist miljonist kroonist ja markidest olid esindatud nii Porche, Ferrari kui ka Bentley.

Müüdi juhuslikke autosid

Kreegi hinnangul ei vastanud tegelik olukord ettevõtte ootustele. „Enamus ajast on müüdud seal kasutatud autosid, millel pole Brabusega mingit pistmist,” sõnas Kreek, kelle väitel muutus asi kiiresti juhuslike autode müümiseks. „Silberauto teeninduses ei ole meie neid (Brabuseid – toim) küll näinud. Vaevalt et uue autoga Eestis mujale minna oleks.”

„Tuunitud autode jaoks on Eesti turg selgelt liiga väike,” sõnas AS-i Saksa Auto juht Jussi Pärnpuu. Tema sõnul on kulgenud luksusliku Volkswagen Phaetoni müük ammu raskustega, kuid selle põhjuseks pidas ta pigem vananenud mudelit. „Müüa tuleb brändi – nagu Bentley,” tõi Pärnpuu näite. Paremini lähevad tema sõnul kaubaks n-ö tehase tuuningud, näiteks Mercedese AMG.

Toomas Kreegi hinnangul on tuunitud autode müügi langusel mitmeid põhjusi. Paljud luksus­autod osteti kinnisvarabuumi ajal teenitud kasumitest. „Kui kinnisvaraturg kokku varises, muutus pilt ka autoturul.”

Liisingusse ei saa

Teiseks nimetas Kreek buumi ajal turule tulnud kümneid autoriseerimata edasimüüjaid. Et kasutusrendi puhul peab keegi garanteerima tagasiostu kohustuse, võib müüja kadumise korral juhtuda, et see jääb panga kanda. „Tänases situatsioonis ei soovi ükski finantsasutus nõrgalt diilerilt autosid liisingusse võtta.”

Varemgi mitut laadi autoäriga tegelenud Urmas Põld tõi Euroopa tippseadistusega autosid pakkuva kaubamärgi Brabus Eestisse eelmise aasta tõusulaine ajal. Eesmärk oli pakkuda rikkale klientuurile alternatiivi „tavaliste”, alla miljoni krooni maksvate autode kõrval. Lisaks Brabuse peamiselt edasiarendatud Mercedese mudelitele ootasid ostjaid ka isikupärased Chrysleri luksusversioonid, samuti Hamann BMW ja Porche TechArt. Väidetavalt oli tegemist kõige eksklusiivsemate mudelitega, mida Eestis seni müüdud.

Kallis auto maksab kaks miljonit

•• AS-i Saksa Auto juhatuse liikme Jussi Pärnpuu hinnangul ei suuda paljukirutud majanduslangus tuunitud luksusautode klientuuri otsuseid kuigivõrd mõjutada. „Eesti klient on suuteline sellist hinda maksma,” kinnitas Pärnpuu.

•• Asjatundmatu silmaga on sageli keeruline tänavapildis kallimaid tuunitud autosid seeriatoodangust eristada. „Individualiseerimine on peenike asi. Vahe võib olla väga väike, näiteks logo veljel või mõni summutitoru,” selgitab Pärnpuu.

•• Küll võib tema sõnul eristada välise ja sisemise viimistluse eelistajaid. Nii nimetatakse näiteks Leedus enam levinud kergesti märgatavaid suuri plastist kolinaid tema sõnul „kaubamaja tuuninguks”. Auto omahinna ja sellele lisatud tuuningu maksumuse suhe on Pärnpuu sõnul suhteline. „Kallis auto algab 120 000 eurost (ligikaudu 1,9 miljonit krooni – toim).”